Konklusjon og konkurrenter

Multivan har klart å kombinere enorm plass med noe som minner om ren luksus. Multivan er derfor en drømmebil for barnefamilien.


Vårt testeksemplar koster imidlertid 840.000 kroner, noe som effektivt forhindrer Multivan fra å bli norske barnefamiliers førstevalg. Nå er det selvsagt mulig å kutte ut ekstrautstyret som satt i vårt eksemplar, rykke ned til utstyrsnivå Trendline, hoppe over firehjulsdriften og bytte ut den store rekkefemmeren med en 1,9-liters firer. Problemet er at bilen fortsatt koster 521.000 kroner, noe som blir i drøyeste laget for mange av oss.

Forandrer hverdagen

Den som imidlertid har råd til en Multivan, blir eier av en bil som på mange måter vil forandre hverdagen - mest på godt og litt på vondt.

Det negative er at Multivan-eieren alltid må sjekke om garasjeanlegget er høyt nok og at de aller fleste luker vil oppleves som "akkurat litt for trange".


Disse ulempene veies imidlertid opp - med renter - av all plassen bilen leverer. Benplass og takhøyde er nærmest ubegrenset og bagasjeplassen enorm. Uansett om man velger seks- eller syvseterutgaven er bakseteløsningen svært fleksibel, noe som medvirker til at Multivan blir en drøm på langtur. Blant annet kan stolene på andre seterad om ønskelig snus rundt sin egen akse. Alle seter kan reguleres i lengderetningen, alle har justerbar seterygg og alle har separate armlener. Stor bil og høy sitteposisjon resulterer i tillegg i en behagelig trygghetsfølelse.

Mye utstyr


Hvis man tar seg råd til utstyrsnivå Highline, blir man også eier av en svært velutstyrt bil. De elektrisk drevne sidedørene, som også kan betjenes med fjernkontrollen, vekker oppsikt og setene i skinn og alcantara lokker frem luksusfølelsen. Integrerte persienner i sidevinduene bidrar i samme retning. Elektronisk klimaanlegg med hele tre soner følger også med på kjøpet, i likhet med integrert radio/CD-spiller, fartsholder, regnsensor, alarm, kjørecomputer og aluminiumsfelger. Sikkerheten ivaretas av ESP, seks kollisjonsputer, beltestrammere og aktive hodestøtter.

Mercedes-Benz Viano


Transporter har mange konkurrenter - Caravelle har færre - og Multivan i praksis kun én. Denne ene heter Mercedes-Benz Viano og finnes i hele tre ulike lengder - 475, 499 og 522 centimeter. Viano leveres med fire motoralternativer, hvorav to bensinmotorer med henholdsvis 3,2 og 3,7 liter slagvolum. Det mest interessante motoralternativet vil for de fleste være en 2,1-liters dieselmotor. Denne finnes i to effektversjoner, 2.0 CDI med 109 hestekrefter og 270 Nm og 2.2 CDI med 150 og 330.

Styrke og firehjulsdrift


Ingen av disse motoren er sterke nok til å kunne hevde seg mot Volkswagens 2,5-liter. Volkswagen-motoren yter, som vi husker fra forrige kapittel, 174 hestekrefter og 400 Nm.

Viano leveres heller ikke med firehjulsdrift, noe som betyr at Viano overhodet ikke kan utfordre Multivan 2.5 TDI 4Motion.

Multivan mest påkostet

Hvis styrke og firehjulsdrift ikke er avgjørende, fremstår imidlertid Viano som en tydelig konkurrent. Viano i "kort" utgave starter på 474.000 kroner, rundt 50.000 kroner lavere enn Multivan.

Prisfordelen betyr imidlertid ikke at Viano er det selvsagte valget. Når det kommer til fjæringskomfort og støyisolering er ikke Viano helt på høyde med Multivan. Dermed er det mer naturlig å sammenligne Viano med den litt mindre påkostede Volkswagen Caravelle. Og som vi nevnte innledningsvis, er Caravelle rundt 60.000 kroner billigere enn Viano.

Kostbar, men unik


Multivan er altså en relativt kostbar bil. Samtidig er den unik i kraft av sin påkostethet, sin store dieselmotor og sin firehjulsdrift. Store barnefamilier som har mulighet til å unne seg en Multivan bør derfor ikke overse denne bilen.

  • Du finner mer informasjon om Multivan 2.5 TDI 4Motion Highline her.
  • Store bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale sist gang vi testet Multivan. Testen finner du her.
  • Test av Mercedes-Benz Viano 2.2 CDI finner du her.
  • Test av Volkswagen Caravelle 1.9 TDI finner du her.
  • Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder