Konklusjon og konkurrenter

Audi A6 Avant har i praksis kun to konkurrenter - BMW 5-serie og Mercedes-Benz E-klasse. Vi ville valgt A6.


Audi A6 Avant har en innstegspris på 463.000 kroner. For denne prisen kan man velge mellom to firesylindrede turbomotorer. Den ene heter 2.0 TDI og er en 140-hesters dieselmotor, mens den andre heter 2.0T FSI og er 170-hesters avlegger av den flotte bensinmotoren vi kjenner fra Golf GTI. Vi har testet førstnevnte, som gjør en god jobb, og ser frem til å finne ut om også 2.0T FSI er sterk nok til å gjøre nytte for seg i en så stor bil.

718.000 kroner

Denne gangen er det imidlertid det største dieselalternativet som står på dagsorden - 3.0 TDI. Med denne motoren under panseret koster A6 Avant 694.000 kroner. Quattro følger med på kjøpet. Foretrekker man automatgirkasse må man ut med 24.000 kroner mer og ender opp med 718.000 kroner.

Størst

For denne summen blir man eier av markedets største premium-stasjonsvogn. A6 Avant er nemlig hele 493,3 centimeter lang og 185,5 centimeter bred. De tilsvarende målene for BMW 5-serie og Mercedes-Benz E-klasse er henholdsvis 484,1/184,6 og 485,0/182,2 centimeter. A6 er med andre ord størst, noe som først og fremst oppleves ved den overlegne bakseteplassen.

Best fremdrift


Velger man A6 Avant 3.0 TDI blir man også eier av en firehjulsdrevet bil, noe som ikke minst er et stort poeng her i landet. BMW kan levere firehjulsdrift, men kun i kombinasjon med bensinmotoriseringer. Velger du 5-serie med diesel må du altså klare deg med bakhjulsdrift. Samme problemstilling gjaldt inntil nylig for Mercedes-Benz, som kun leverte firehjulsdrift i kombinasjon med bensinmotorer. Men snart kommer E 320 CDI 4Matic, som i likhet med A6 3.0 TDI er firehjulsdrevet. Erfaringsmessig gir imidlertid Audis firehjulsteknikk bedre fremdrift enn Mercedes-systemet, der en større del av kreftene leveres til bakhjulene.

Billigst

Det tredje hovedargumentet for A6 er prisen. 718.000 kroner er selvsagt mye penger, men fremstår som billig sammenlignet med E 320 CDI T, som koster 808.000 kroner. Prisen for den firehjulsdrevne utgaven er ikke klar, men vi antar at den vil bli liggende rundt 840.000 kroner. Riktignok er E-klasse svært godt utstyrt, men ulikhetene i utstyr er ikke verdt 120.000 kroner.

E-klasse-motoren er også noe sterkere, ved at den leverer 510 Nm ved 1.600 omdreininger mot Audiens 450 ved 1.400. Effekten er imidlertid nærmest identisk - 224 hestekrefter - og vi tror de færreste vil oppleve noen stor forskjell mellom de to kraftpluggene ute på veien.


BMW 530dA Touring koster 712.000 kroner - 6.000 kroner mindre enn Audien. Men med tanke på at Audien faktisk er firehjulsdrevet, fremstår A6 likevel som den rimeligste bilen. Det må også understrekes at BMW kun unner sine kunder to år nybilgaranti.

5-serie mest sportslig

Hvis målet er en mest mulig sportslig bil, fremstår nok BMW 5-serie som det beste valget. Denne bilen kjører usedvanlig godt og bakhjulsdriften medvirker til at bilen leverer enda bedre underholdning enn A6.

Velg A6

Alle andre bør imidlertid velge A6, som altså er større og billigere samtidig som den vil være langt bedre på vinterføre. Før nye A6 var E-klasse vår anbefaling for den som var opptatt av komfort. Men nye A6 har vist seg å være så komfortabel at den faktisk holder følge med E-klasse. Når bilen i tillegg er større og rimeligere, fremstår A6 som klassens beste kjøp.

Vurdér 2.7 TDI


Den som har bestemt seg for å satse på en A6 Avant med kraftig dieselmotor skal imidlertid være klar over at det altså finnes en variant ved navn 2.7 TDI. Denne motoren yter 180 hestekrefter og 380 Nm, og vil nok av mange oppleves som mer enn tilstrekkelig. Audi A6 Avant 2.7 TDI koster 565.000 kroner med manuell girkasse og forhjulsdrift. Med firehjulsdrift og automatgirkasse koster den 622.000 kroner, noe som betyr at den er nesten 100.000 kroner rimeligere enn 3.0 TDI.

  • Du finner mer informasjon om Audi A6 Avant 3.0 TDI her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder