Konklusjon og konkurrenter

Honda S2000 er en herlig bil. Hadde den kostet 450.000 kroner, hadde vi ropt ut vår anbefaling. Men det gjør den ikke.


Honda S2000 koster nemlig 573.000 kroner - noe som etter vårt syn er en altfor høy pris. Riktignok får man mye effekt og akselerasjon for pengene. Ingen annen roadster i prisklassen under 600.000 kroner er i nærheten av å matche 240 hestekrefter og 6,2 sekunder fra null til hundre.

Likevel mener vi bilen burde vært langt billigere. Interiøret er simpelt og utstyrsnivået lavt, noe som betyr at den opplevde kvaliteten står langt tilbake for tyske konkurrenter.

BMW Z4 3.0i: 641.000 kr

Den foreløpig heftigste Z4-utgaven kan skilte med en nydelig 3,0-liters rekkesekser som produserer 231 hestekrefter. 300 Nm ved 3.500 o/min betyr i tillegg at BMW-motoren er langt mer brukervennlig enn S2000-motoren. 0-100 skal gå unna på 5,9 sekunder, interiøret er langt mer eksklusivt og utstyrsnivået langt høyere.

Z4 3.0i koster 641.000 kroner, 68.000 kroner mer enn S2000. Dette beløpet er nærmest identisk med forskjellen i engangsavgift. S2000 slipper - takket være sitt beskjedne slagvolum - unna med snaue 230.000 kroner i engangsavgift, mens Z4 3.0i utløser 296.000 kroner - 66.000 kroner mer. Det betyr at de to bilene før engangsavgift koster omtrent det samme. Dette til tross for at BMWen har en langt større motor og er en langt mer påkostet bil.

BMW Z4 2.5i: 504.000 kr


Z4 2.5 er et enda større problem for S2000. Velger man Z4 2.5 må man riktignok greie seg med 192 hestekrefter og 7,0 sekunder til hundre. Men samtidig får man en motor med langt heftigere bunndrag (245 Nm ved 3.500) og mer eksklusiv fremtoning. Z4 er ikke fullt så morsom å kjøre som S2000, men er likevel blant de mest underholdende bilene du kan få kjøpt. Når bilen i tillegg koster rundt 70.000 kroner mindre enn S2000, hadde vi endt opp med BMWen.

Porsche Boxster: 650.000 kr

Det faktum at Porsche Boxster bare koster 77.000 kroner mer enn Honda S2000, illustrerer tydelig at Honda S2000 er for dyr. Boxster er tross alt en Porsche. I tillegg har den en kraftig 2,7-liters boksersekser under motorlokket.

Audi TT 1.8 T quattro: 602.000 kroner


Med sine 225 turbohester og 0 til 100 på 6,9 sekunder, befinner TT seg i samme divisjon som S2000. Firehjulsdriften gir effektiv fremdrift, men forhindrer at TT kan måle seg med bakhjulsdrevne roadstere når det kommer til kjøreglede.

Mercedes-Benz SLK

SLK 350 (820.000 kr) er altfor dyr til å kunne sammenlignes med S200, mens SLK 200 Kompressor (473.000 kr) blir for svak. Eiere av sistnevnte, som isolert sett er en flott bil, må klare seg med 163 hestekrefter og 0 til 100 på 8,3 sekunder, noe som blir for spedt i denne settingen.

Outsideren Crossfire

Vi kan også nevne roadster-utgaven av Chrysler Crossfire, som koster 635.000 kroner. Dessverre for Crossfire er ikke denne bilen bra nok til å kunne måle seg med BMW Z4 eller Porsche Boxster.

Konklusjon


Honda S2000 er en fantastisk bil å kjøre. Med et mer gjennomarbeidet interiør eller en lavere pris, ville vi ha anbefalt bilen av hele vårt hjerte. Med en prislapp pålydende 573.000 kroner roter imidlertid S2000 seg bort i et vepsebol fullt av sinte, tyske konkurrenter - et vepsebol bilen burde ha holdt seg unna.

  • Du finner mer informasjon om Honda S2000 her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Honda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder