Konklusjon og konkurrenter

Det er ikke tvil om at Terios er billig, men den konkurrerer på ingen måte med små-SUVer som Toyota RAV4 og Honda CR-V.


Til det er den for liten, ukomfortabel og spinkel. Eneste konkurrent som likner i form er den litt dyrere Suzuki Jimny, og i funksjon er det noen flere småbiler med firehjulsdrift som er interessante.

Mini-SUVer

Daihatsu Terios og Suzuki Jimny er det eneste som kan tenkes å falle inn under segmentet mini-SUV, og ytelsesmessig likner de også veldig. I Jimny sitter det også en 1,3-liter, den yter noen få hestekrefter mindre enn Terios. Også dreiemomentet er litt lavere, 100 Nm mot 120 Nm for Terios.

Den drøyt 15 centimeter kortere Jimny kan også leveres med automatgir, og koster da 207.400 kroner. Terios koster 199.900 kroner. Terios har et klart overtak når det gjelder bagasjeromsplass.

Småbiler med firehjulsdrift

Biler som Subaru Justy og Suzuki Ignis kan leveres med firehjulsdrift. Disse ligger rundt 200.000 kroner, og er omtrent like lange som Terios. Også Daihatsu har en småbil med firehjulsdrift, Sirion, som koster 191.000 kroner med firehjulsdrift og automatgir. Felles for disse er at de har motorer som er litt sprekere, og kjøreegenskapene er både tryggere og morsommere enn i Terios.

Suzuki er snart klar med en helt ny Swift med firehjulsdrift som vil ligge omtrent i denne prisklassen, og den norske Fiat-importøren har meldt at Fiat Panda med firehjulsdrift skal være klar i løpet av høsten.

Konklusjon


Det er mest den oversiktelige kjøreposisjonen som taler for Terios i forhold til småbiler med firehjulsdrift; på de fleste andre områder er småbilene bedre. Hvis du er bestemt på en bil i denne klassen virker dog Terios som den mest attraktive på grunn av bagasjeovertaket den har på eneste konkurrent Suzuki Jimny.

Store bilder av Daihatsu Terios.

Her finner du mer Daihatsu-stoff:

  • Tester
  • Nyheter