Konklusjon og konkurrenter

Du får en Peugeot 1007 fra 184.900 kroner. Testbilen, med 2 Tronic, aluminiumsfelger og klimaanlegg kommer på litt i overkant av 200.000 kroner. Med en mer adekvat motorisering havner prisen på nivå med storebror Peugeot 307 i de rimeligste variantene.


Vi testet tidligere i år nykommeren fra Renault: Minifleksibilen Modus. Det er sannsynligvis det som kommer nærmest Peugeot 1007 hvis vi ser etter konkurrenter. Renault Modus kan fås kjøpt fra cirka 170.000 kroner, og er da likeledes utstyrt med en 75-hesters motor, men mangler da de geniale dørene og et ørlite grann av "premium"-preg som Peugeot klarer å oppnå i forhold til klassen.

Mye smått og godt

Ser man på størrelsen - ihvertfall lengden - finnes biler som Mini (3,64 meter), Citroën C2 (3,67 meter) eller Nissan Micra (3,72). Dette er småbiler med et "trendy" aspekt, men utover det har de lite til felles med 1007. Mini har det fellestrekk at den er høyt priset i segmentet.

Ser man på de praktiske aspekter må de samme konkurrenter som ble trukket frem da vi testet Modus, nevnes: Mitsubishi Colt, som er en seriøs aktør i kategorien med fleksible løsninger (fra 146.000 kroner med tre dører og 75-hesters motor), og det samme gjelder Honda Jazz (184.000 kroner, kun med fem dører og med 83 hester). Begge scorer bedre på pris, men dårligere på sikkerhet. Mercedes A-klasse er sannsynligvis enda "farligere" men også enda dyrere (Fra 218.000 kroner i tredørs versjon og med 95 hester under panseret). Av de desidert beste kjøpene man kan gjøre hvis man er ute etter en liten, fleksibel bil er Opel Meriva, som starter på 183.600 kroner. Den er 4,04 meter lang og dermed 30 centimeter lengre enn 1007. Vi har tidligere kåret Meriva til beste kjøp i mini-fleksi-kategorien.


En unik proposisjon

Hvis vi ser bort fra "trend"-faktoren som kan motivere kjøp av denne typen bil, er det klart at har man behov for en praktisk liten bil og ser på begrenset utvendig lengde og de fleksible aspekter som avgjørende og på rene ytelser som sekundært, er dette en bil som avgjort bør vurderes. Slik som den fremstår som totalt produkt - med skyvedørene og den sterke sikkerhets-posisjoneringen - har den ingen reelle konkurrenter, men i den prisklassen man kommer opp i med en del utstyr kan man vurdere kjøp i størrelsesklassen over. Men det blir jo noe annet igjen.

Pris, ytelser og tekniske data finner du her

Store bilder fra testen finner du her