Konklusjon og konkurrenter

Den som er villig til å betale litt ekstra for komfort, kjøregenskaper, kvalitetsopplevelse og design bør absolutt vurdere A3 Sportback. Med en ren økonomisk innfallsvinkel blir imidlertid Sportback for dyr.


Audi A3 Sportback 1.6 koster 264.000 kroner. For denne summen får man elektronisk stabilitetsprogram (ESP), elektronisk klimaanlegg med to soner, integrert radio og elektriske vindusheiser med ett-trykk-funksjon rund baut. Bakseteplassen er god nok for voksne og bagasjerommet tar akkurat unna en barnevogn.

30.000 kroner dyrere

Ordinære kompaktbiler, som Peugeot 307, Toyota Corolla og Volkswagen Golf, koster rundt 230.000 kroner med tilsvarende utstyrsnivå og 1,6-liters motor. Det betyr at disse er mer enn 30.000 kroner billigere enn en A3 Sportback 1.6.

Bedre på mange områder


Hva vinner man så ved å grave litt dypere i lommeboken? Jo, man får en bil med høyere komfort og friskere kjøreegenskaper, noe som først og fremst har sin bakgrunn i et påkostet hjuloppheng. Man får også et gjennomført, moderne og lekkert interiør som gir en høyere kvalitetsopplevelse enn interiørene i mer ordinære konkurrenter. For enkelte vil det selvsagt også ha betydning at A3 Sportback ser så bra ut som det den gjør, og at en stor trapesformet grill omgir fire forkrommede ringer. Sjansene for at man vil trives i en A3 Sportback er altså svært stor.

Men om dette er verdt drøye 30.000 kroner, må du nesten selv avgjøre.

Premium-konkurrenter


Hvis du er blant dem som er villig til å betale litt ekstra for en premiumbil, blir du imidlertid nødt til å forholde deg til at A3 Sportback ikke er alene på markedet. Både BMW, Mercedes-Benz og Volvo har nemlig alternativer i samme prisklasse. Hvilket alternativ er best?

BMW 116i: 250.000 kr

Denne gangen velger vi å ta utgangspunkt i bilen vi har testet, nemlig 1.6 FSI, som koster 279.000 kroner. Sammenlignet med denne prisen fremstår BMW 116i ved første øyekast som et svært godt kjøp. 116i koster nemlig bare 250.000 kroner.

Det er imidlertid viktig å være klar over at BMW 116i (115 hk/150 Nm) har vært gjennom samme prosess som A3 Sportback. Fra introduksjonen for ganske nøyaktig ett år siden og frem til nyttår fantes nemlig 116i i en businessversjon. Denne var tipp-topp utstyrt, blant annet fulgte både metallic lakk og vinterdekk med på kjøpet. Denne bilen var et svært godt kjøp, noe vi understreket i en rekke artikler.

Harde kutt i standardutstyrslisten


Etter nyttår var det imidlertid slutt på leken. I motsetning til Audi, som både kuttet ut metallic lakk og vinterdekk og samtidig hevet prisen, satset BMW på å fortsatt selge bilen for 250.000 kroner. BMW valgte imidlertid å kutte enda mer i standardutstyret. Ikke bare forsvant metallic lakk og vinterdekk, det samme gjorde det elektroniske klimaanlegget og stereoanlegget.

BMW 116i i praksis: 275.000 kr

Fordi det elektroniske klimaanlegget nå koster 17.000 kroner og radioen ytterligere 4.500, kommer vi fort opp i 271.500 kroner. Elektriske vindusheiser i bakdørene, som er standard i Sportback, koster 4.000 kroner. Dermed ender vi opp i 275.000 kroner, omtrent det samme som A3 Sportback 1.6 FSI.

Kun to år nybilgaranti


Det som først og fremst taler for 116i er det sportslige aspektet. 1-serie har nemlig bakhjulsdrift, noe som sammen med et godt balansert chassis sørger for at bilen blir både god og morsom å kjøre. På den annen siden har bilen svakere baksete- og bagasjeromsplass. I tillegg avspises 116i-kunden med to år nybilgaranti.

A 170 Elegance: 269.000 kr

Mercedes-Benz sitt alternativ heter A 170 Elegance (116 hk/155 Nm). Denne koster i utgangspunktet 269.000 kroner, men kommer opp i 283.000 kroner når klimaanlegget er på plass. For denne summen får man imidlertid aluminiumsfelger på kjøpet, noe man må betale ekstra for hos Audi og BMW.

Annen type bil

Nye A-klasse er på mange måter en helt annen bil enn både A3 Sportback og 1-serie. A-klasse er betydelig kortere men også betydelig høyere enn de to, og befinner seg dermed i grenselandet mellom småbilene, kompaktbilene og minifleksibilene. Det bilen imidlertid har til felles med Sportback, er at den er en tysk premiumbil i samme prisklasse.

Fleksible løsninger


Kjøreegenskapene er ikke i nærheten av Sportback, men når det kommer til komfort og kvalitetsopplevelse må A-klasse tas med i beregningen. Takket være den korte snuten og god plassutnyttelse er bilen også konkurransedyktig når det kommer til plass. Og fleksible bakseteløsninger sørger for at bilen vil gjøre en vel så god jobb som familiebil som de to nevnte.

Volvo V50 1.6 Addition: 275.000 kr

Også Volvo V50 fremstår som et alternativ til A3 Sportback. V50 1.6 Addition (100 hk/150 Nm) kostet inntil 28. september 288.000 kroner, snaue 10.000 kroner mer enn Audien. I denne prisen følger fartsholder og aluminiumsfelger med på kjøpet. 29. september tikket det imidlertid inn en melding fra Volvo om at V50 1.6-prisene med umiddelbar virkning skal senkes med 13.000 kroner. Dermed er vi plutselig nede i 275.000 kroner, altså 4.000 kroner mindre enn A3 Sportback 1.6 FSI.

11.000 kroner dyrere


Volvos 1.6-liter er imidlertid kun en 100-hester, og blir dermed tregere enn de nevnte konkurrenter. Derfor er det egentlig mest naturlig å sammenligne Volvoen med det billigste A3 Sportback-alternativet (102 hk), som altså koster 264.000 kroner. Dermed koster Volvoen plutselig 11.000 kroner mer enn Audis alternativ.

Lengst og størst

Dette oppveies imidlertid ved at V50 er den uten sammenligning største bilen i dette selskapet. V50 er 451 centimeter lang og dermed 22 centimeter lengre enn A3 Sportback, 27 centimeter lengre enn 116i og hele 61 centimeter lengre enn A 170.

Det betyr at Volvoen fremfor alt har et større lasterom enn konkurrentene. Heller ikke når det kommer til kvalitetsopplevelse har Volvoen noe å skamme seg over.

Vanskelig å konkludere


Det er sjeldent det er så vanskelig å konkludere som denne gangen. Vi snakker nemlig her om svært ulike biler. Den urbane vil sannsynligvis trives aller best i A-klasse, mens den sportslig anlagte nok vil ha det morsomst i BMWen. For gjennomsnittet av befolkningen fremstår imidlertid A3 Sportback og Volvo V50 som de beste alternativene.

Før den 29. september ville Audis prisfordel (24.000) vært stor nok til at vi høyst sannsynlig ville ha landet på A3 Sportback. Men med Volvos prisreduksjon vipper vektskålen i Volvos favør. Det å avsi en endelig dom er derfor ikke mulig uten å la de to møtes til duell. Prøvekjøring av både A3 Sportback og Volvo V50 blir dermed obligatorisk uansett om man i utgangspunktet snuser på 1-serie, A-klasse, V50 eller A3 Sportback.

  • Tekniske data og en utstyrsoversikt finner du her.
  • Store bilder finner du her.
  • Kjøreegenskaper, plass og komfort fikk behørig omtale første gang vi testet Audi A3 Sportback. Full test av A3 Sportback 2.0 TDI finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder