Konklusjon og konkurrenter

Range Rover Sport Supercharged er en tøff bil med mange sterke sider. Men prisen er drøy.


Først og fremst må det understrekes at man ikke trenger 1.477.000 kroner for å bli eier av en Range Rover Sport. Hvis man kan slå seg til ro med en 2,7-liters dieselmotor og mindre utstyr slipper man unna med snaue 900.000 kroner. Denne gangen er det imidlertid toppmodellen vi har testet, og den må tåle å bli sammenlignet med noe av det flotteste konkurrentene har å by på.

Mange sterke sider

Vi har forhåpentligvis i denne testen fått frem at RR SS har mange sterke sider. Evnen til å levere både sportslighet, høy komfort og rå terrengegenskaper er hovedargumentet for denne bilen. Få, om noen konkurrenter matcher denne kombinasjonen. Vi forelsket oss også i motoren, ikke minst det herlige lydbildet. Det voldsomme utstyrsnivået bidrar også til å fylle den positive vektskålen.

Men også svakheter


Men, bilen har også sine svakheter. En av de viktigste innvendingene er den svake plassen. De aller fleste konkurrentene byr på bedre bakseteplass, lasteromsplass og takhøyde. Forbruket er heller intet pluss og som nevnt i forrige kapittel har interiøret etter vårt syn forbedringspotensial. Prisen, nesten 1,5 millioner kroner, er også i stiveste laget, noe som blir tydelig hvis vi kikker nærmere på konkurrentene.

Porsche Cayenne S: 1.350.000 kr

En av de aller farligste konkurrentene heter Porsche Cayenne S. Cayenne er 479 centimeter lang og 193 centimeter bred, og dermed en del smalere enn RR SS (479x198). Takket være lavere vekt er Cayenne S faktisk raskere enn RR SS (7,2 sekunder), til tross for at motoren er svakere (340 hk/420 Nm). Cayennes kjøreegenskaper er enda bedre og terrengegenskapene sammenlignbare. Porschen tilbyr imidlertid ikke en like høy komfort. Heller ikke utstyrsnivået er i nærheten. Men fordi Cayenne S koster 127.000 kroner mindre enn RR SS, blir ikke utstyrsforskjellen avgjørende.

Mercedes-Benz ML 500: 1.284.000 kr


Også nye Mercedes-Benz ML (478x191 cm) er blant Range Rover Sports viktigste utfordrere (306 hk/460 Nm). Heller ikke ML-motoren er like sterk som RR SS-kraftkilden, men bilen er likevel raskere fra 0 til 100 (7,2 sekunder). Nye ML er sannsynligvis også den av konkurrentene som i aller størst grad evner å utfordre Range Rover Sport i kombinasjonen komfort og terrengegenskaper. Dette fordrer imidlertid investering i luftfjæring og terrengpakke.

Volkswagen Touareg 4.2 V8: 1.164.000 kr

Også Volkswagen Touareg (475x193 cm) vil ha et ord med i laget når vi snakker om premium-SUVer med terrengegenskaper. Touareg 4.2 V8 (310 hk/410 Nm) har ikke den samme motorkraften, men lavere egenvekt gir godkjent akslerasjon (8,2 sekunder). Like komfortabel som RR SS er Touareg ikke, men både når det kommer til sportslige- og terrengegenskaper har bilen sterke kort på hånden. Prisen er også et argument.

BMW X5 4.8iS: 1.404.000 kr


BMW X5 (467x193 cm) er ikke i nærheten av Range Rover Sport når det kommer til terrengegenskaper. X5 er heller ikke like komfortabel som RR Sport. Sportslige egenskaper har den imidlertid - for ikke å snakke om en frisk motor (360 hk/480 Nm), som gir en sterk 0 til 100-tid (6,1 sekunder).

Jeep Grand Cherokee 5.7 Hemi: 1.198.000 kr

Det er ikke bare tyskere som utfordrer tysk/britiske Range Rover Sport. Også Jeep Grand Cherokee (474x187 cm) er et alternativ. Den dyreste varianten er satt opp med en stor, 5,7-liters V8-motor (326 hk/495 Nm) og klarer 0 til 100 på 7,1 sekunder. Grand Cherokee gjør en god jobb i terrenget og har bedre kjøreegenskaper enn sin forgjenger. Det betyr ikke at den kjører like godt som RR SS, som i tillegg er mer komfortabel enn sin amerikanske utfordrer.

Volvo XC90 V8: 1.229.0000 kr


Volvo XC90 (480x190 cm) er nok den av konkurrentene som sammenlagt byr på aller best plass. Den nye 4,4-liter store V8-motoren (315 hk/440 Nm) er ikke like sterk som RR SS-motoren, men lavere vekt sørger for at XC90 V8 klarer 0 til 100 på 7,3 sekunder. XC90 har ikke noe i terrenget å gjøre og er blant de minst sportslige SUVene. Til gjengjeld leverer bilen svært høy komfort.

Lexus RX400h: 816.000 kr

Fra Japan kommer hybridbilen Lexus RX400h (474x185 cm), som fremstår som det reneste røverkjøpet sammenlignet med konkurrentene. En 3,3-liters V6-motor sørger sammen med elektromotorer for 272 hestekrefter og 0 til 100 på 7,6 sekunder. Men heller ikke RX400h har noe i terrenget å gjøre. Og bilen leverer ikke den samme kjøreglede eller komfort som RR SS. Og i likhet med mange av de nevnte konkurrentene vil bilen få store problemer med å holde følge når 100 kilometer i timen er passert. Likevel, prisen er så gunstig at bilen må nevnes.

Andre outsidere


Som outsider kan vi også nevne Nissan Murano, som blir for svak (234 hk). Vi må heller ikke glemme kommende Audi Q7, som blir en enorm bil (509x198 cm). Man bør vel heller ikke vurdere enn Range Rover Sport uten å ha sett nærmere på en ordinær Range Rover Supercharged (495x201), som har en enda litt kraftigere motor (396 hk/560 Nm) og som klarer 0 til 100 på 7,5 sekunder. Range Rover har langt bedre plass, leverer høy komfort og er god i terrenget. Sportslig er den imidlertid ikke, og prisen er voldsom (1.664.000).

Konklusjon

På papiret er det svært få av de nevnte konkurrenter som kan stille opp mot 390 hestekrefter og 550 newtonmeter. Problemet til Range Rover Sport er at nesten samtlige konkurrenter er flere hundre kilo lettere. Dermed blir de like raske som Range Rover Sport selv om de på papiret henger etter både når det kommer til effekt og dreiemoment.


Vekten blir derfor på mange måter bilens svøpe. Ikke bare må Range Rover Sport-kunden betale drøye 250.000 kroner i vektavgift for de 2.630 kiloene. I tillegg må vedkommende betale langt over 300.000 kroner for de 390 hestekreftene - som skal kompensere for den høye vekten. Resultatet er altså at RR SS koster hele 1.477.000 kroner, og dermed blir 100.000 til 300.000 kroner dyrere enn sine argeste konkurrenter.

Et voldsomt utstyrsnivå forsvarer riktignok en del av prisforskjellen, men RR SS fremstår likevel som et dyrt alternativ. Når plassen i tillegg er så svak, vil nok de aller fleste gjøre et bedre valg med Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne eller Mercedes-Benz ML. Hvis plass er viktig og terreng- og kjøreegenskaper står lavt på agendaen, er Volvo XC90 blant de beste premium-SUV-kjøpene man kan gjøre i dag.

  • Du finner tekniske data og en utstyrsoversikt her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Land Rover-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder