Konklusjon og konkurrenter

Selv om stasjonsvognen er etterlengtet, står tøffe konkurrenter klar til sammenlikning for nybilkjøperne.


Og det er biler som Audi A4 Avant og nye BMW 3-serie stasjonsvogn som kanskje vil være de nærmeste å sammenlikne med. Det betyr at Saab 9-3 SportCombi skal møte de beste i klassen, de som kun har prisen ulempe. Og størrelsen, for det er slik at de bilene som tilbyr store bagasjerom gjerne er noe billigere.

Klasse og pris

Saab 9-3 SportCombi starter på 315.000 kroner med en 1,8-liters motor med 122 hestekrefter. For eksempel Opel Vectra med samme motor starter på 273.000 kroner. Den er en god del større enn Saaben. Det samme er nye Volkswagen Passat som med 1,6-liter og 115 hestekrefter begynner på 288.000 kroner, eller Ford Mondeo som med en 1,8-liter og 110 hestekrefter som begynner på 260.000 kroner.

Disse bilene slår Saab 9-3 SportCombi på pris og plass, men de slår også konkurrentene BMW 3-serie og Audi A4. Grunnen til at de sistnevnte bilene overlever i markedet er selvsagt at de tilbyr andre kvaliteter, og det samme må også Saab 9-3 SportCombi gjøre for å overleve.

Audi A4 Avant

Den billigste Saaben koster 315.000 kroner, og den billigste Audi A4 Avant koster fra 306.000 kroner med en 1,6-liter som yter 102 hestekrefter, og fra 348.000 kroner med en sprekere 2-liter som yter 130 hestekrefter. Ser vi på pris og ytelser har Saaben et lite overtak, men Audien gir et bedre kvalitetsinntrykk og kjører omtrent som Saaben.

Tar vi for oss testbilen spesielt, med 150 turbohester og automatgir (fra 378.000 kroner), kommer den effektive trinnløse girkassen til Audi som redder A4. Den får ved hjelp av denne gode nok ytelser fra en 2-liters motor med 130 hestekrefter, og holder seg noen tusenlapper under Saaben i pris.

BMW 3-serie Touring

Helt nye BMW 3-serie Touring er ikke like overlegen når det gjelder kvalitetsinntrykk, men er uslåelig når det gjelder imponerende og morsomme kjøreegenskaper. Med en 2-liter som yter 150 hestekrefter som inngangsmodell er den foreløpig uaktuell som budsjettalternativ med en startpris på 375.000 kroner.

Som konkurrent til vår testbil er ikke prisforskjellen så stor; for 396.000 kroner dukker BMW 320i Touring opp med automatgir. Prisforskjellen er da i underkant av 20.000 kroner, men i praksis vil den være større på grunn av mengden ekstrautstyr som må på plass for å få relativt like biler.

Konklusjon

I budsjettklassen er det i praksis Audi A4 Avant og Saab 9-3 SportCombi det står mellom, og til tross for at Saaben er en mer attraktiv med hensyn til motoralternativ er vi ikke fullt ut overbevist om at den er det beste valget. Det som taler for er som nevnt kjøreegenskaper og design, det som taler i mot er litt mindre gjennomført kvalitetsfølelse.


Rundt 400.000 kroner, med automatgir og med motorer rundt 150 hestekrefter, beholder Saaben prisfordelen. Vi mener den her er mer attraktiv på grunn av prisforskjellene, utstyr og den bunnsterke turbomotoren.

Store bilder av Saab 9-3 SportCombi.

Her finner du mer Saab-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder