Konklusjon og konkurrenter

Det er gjerne Audi og Mercedes-Benz det handler om når BMWs konkurrenter skal listes opp, men biler som Volvo V50 og nye Saab 9-3 stasjonsvogn ypper seg mot det tyske trekløveret.


Det er et par ting som bør være avklart før dette trekløveret settes under lupen. Det ene er om man klarer seg med mindre plass, det andre er om man har høyde for den ganske heftige regningen på ekstrautstyret. Testbilen hadde ekstrautstyr for over 100.000 kroner.

En Volkswagen Passat med 170 dieselhestekrefter, automatgir i form av en DSG-girkasse og med det høyeste utstyrsnivået koster omtrent det samme som en skrapet BMW 320 dT som starter på 422.000 kroner. Og det er en klar forskjell i plass.

Audi A4 Avant

Foreløpig har ikke A4 motorer som passer så godt i sammenlikning med BMW 2-liter med 164 hestekrefter. Audis 2-liter med 140 hestekrefter blir for spe, det samme gjelder den ikke alt for attraktive 2,5-literen som i tillegg blir over 100.000 kroner for dyr. Vi antar Audi vil tette hullet mellom de to interessante dieselalternativene, den relativt nye 2-literen og V6-dieselen på tre liter og 204 hestekrefter i nær fremtid. Passat har en versjon av 2-literen som yter 170 hestekrefter, og som ville gjort Audi A4 Avant mer direkte sammenliknbar. Også V6-dieselen på 2,7 liter og 180 hestekrefter som sitter i storebror A6 er interessant.

Med 140 hestekrefter koster Avant fra 395.000 kroner, i underkant av 30.000 kroner mindre enn vår 320 dT. Tilfeldigvis er prisdifferansen den samme som mellom Passat med 140 og 170 hestekrefter.

Audien gir samme gode kvalitetsfølelse som BMWen, men til tross for at den er en av klassens desidert mest velkjørende biler når den ikke helt opp til 3-serie på området. Og før Audi får noen nye effektvarianter på plass stiller den også med mindre spreke motorer, 320 dT er 1,3 sekunder raskere enn A4 2.0 TDI 140 hk fra 0-100 km/t.

Mercedes-Benz C-klasse

Det er 220 CDI, 2,1-literen med 150 hestekrefter, det er mest naturlig å sammenlikne med, selv om 320 dT likner mer på den større 320 CDI når det gjelder akselerasjon. Førstnevnte koster fra 462.000 kroner, mens 320 CDI er uaktuell med en startpris på 675.000 kroner med automatgir inkludert.

Selv om C-klasse er utstyrt med bakhjulsdrift tilbyr den ikke samme kjøreglede som i 3-serie, men den kan fint sammenliknes når det gjelder komfort. En av grunnene til at C-klasse faller litt utenfor det som oppleves som en kniving mellom Audi og BMW er at disse har fokusert på, og lykkes med, og bygge sportslige egenskaper inn i familiebiler.

BMWen skiller seg negativt ut på et punkt, den er nesten alene om å leveres med kun 2 års nybilgaranti. Mercedes-Benz og Audi, og de fleste andre bilmerker som selges i Norge, leveres med 3 års nybilgaranti.

Konklusjon


Ser vi bort i fra motoralternativer er konkurransen mellom 3-serie og A4 svært tett, men i dette tilfellet er BMWen utstyrt med et knallsterkt kort i form av en sprek dieselmotor med moderat slagvolum. Prisforskjellen er moderat, og vi mener pristillegget i forhold til Audi med 140 hestekrefter kan forsvares av motoren alene.

Store bilder av BMW 320 dT.

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder