Konklusjon og konkurrenter

I Trend-utførelse koster Ford Mondeo stasjonsvogn 2,0 TDCi med 115 hestekrefter og sekstrinns manuell girkasse 312.900 kroner. Testbilen hadde en del ekstrautstyr som bragte prisen til rett under 340.000 kroner. Dette er en god del bil for pengene, men konkurransen tilspisser seg.


Mondeo scorer fortsatt høyt på motorisering, kjøreegenskaper og plass. Der bilen er mindre overlegen derimot er i kapitlene komfort og støynivå. Ikke sånn å forstå at Mondeo er bråkete eller ukomfortabel - Mondeo er en komfortabel bil og har fortsatt det antakelig beste kompromisset kjøreglede/komfort - men på disse punkter er det idag en del konkurrenter som gjør det enda bedre. Også opplevd kvalitet står noe tilbake for det de beste i klassen presterer idag.

I praksis 330.000 kroner

For å sammenligne på et rettferdig grunnlag antar vi det er naturlig å utstyre bilen med radio-CD og metallic lakk, i det minste. Testbilen hadde også 16-tommers aluminiumsfelger, kjørecomputer og konstantfartholder som bestanddeler av en såkalt "Trend-pakke". Vi anslår prisen for denne bilen med "normalt" utstyrsnivå til cirka 330.000 kroner

Skarp konkurranse

Det er siden år 2000 kommet flere gode konkurrenter til Mondeo på markedet. Noen eksempler:

  • VW: Siste skudd er kommet fra Volkswagen med den helt nye Passat stasjonsvogn. Denne er nødvendigvis mer moderne enn Mondeo og opplevd kvalitet ligger hakket over. For 314.370 kroner får man en Trendline med en 105-hesters Tdi-motor. Og da er lydanlegg inkludert. Den er altså på mange vis mer aktuell enn Mondeoen, men motoren er ikke så sprek og Mondeo har fortsatt en aldri så liten fordel når det gjelder plass.
  • En Toyota Avensis 2,0 D-4D Sol Elegant koster 325.100 kroner - også den med lydanlegg. Motoren er like sprek som Fords Duratorq og Toyota har et betongsterkt verdi-image samtidig som den er meget bra på det meste uten å stikke seg frem på noe enkelt aspekt. Men Mondeo er rommeligere.
  • Opel Vectra 1,9 CDTi med 120 hestekrefter er kanskje den mest direkte konkurrenten til Mondeo. Motoren er sammenlignbar, og også Vectra er anerkjent som en svært velkjørende bil. Den har også gedigne plassforhold ombord. Men den blir noe dyrere til 328.250 kroner - også uten bilstereo.
  • Mazda 6 har også nylig kommet med ansiktsløftning. Den er ikke så stor som Mondeo, men har nylig overbevist oss i test om at den besitter meget gode all-round egenskaper og også er trygg og underholdende å kjøre. Prissettingen er også attraktiv: 310.900 kroner for en Mazda 6 stasjonsvogn med en 121-hesters dieselmotor.
  • De franske produsentene har også verdige stasjonsvogn-konkurrenter, som gjerne oppfattes som litt sære for den typiske norske bilkjøperen. Det dreier seg om Renault Laguna, Citroën C5 og Peugeot 407. Det er verdt å nevne nylig oppdaterte Laguna 1,9 dCi med en sprek 120 hesters dieselmotor som koster 293.500 kroner - med musikk-anlegg. Dette er imidlertid heller ikke en så stor bil som Mondeo.
  • Vi viser forøvrig til våre diverse tester av bilene i mellomklassen.

    Eldes godt

    Konklusjonen er at denne Mondeoen er fint posisjonert med hensyn til pris og spesifikasjoner, og det er fortsatt avgjort en bil det er aktuelt å vurdere i kategorien hvis man prioriterer lettkjørthet og dynamiske egenskaper kombinert med familievennlighet og gedigen plass.

  • Pris, utstyr og tekniske data
  • Store bilder finner du her
  • Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder