Konklusjon og konkurrenter

E 280 CDI 4Matic har en større og sterkere motor enn Audi A6 2.7 TDI quattro. Mercedesen er også bedre utstyrt og enda mer komfortabel. Likevel er den ikke i nærheten av å forsvare en prisforskjell på voldsomme 164.000 kroner.


Ja, du leste riktig. Mercedes-Benz E 280 CDI T 4Matic koster nemlig 786.000 kroner - mens en Audi A6 2.7 TDI quattro Avant Tiptronic koster 622.000 kroner - 164.000 kroner mindre.

Høyere avgifter

Hvorfor en så enorm prisforskjell? Jo, noe av forklaringen finner vi i avgiftssystemet. Mens 280 CDI-motoren er en 3,0-liter, er 2.7 TDI-motoren som navnet tilsier en 2,7-liter. Og mens 280 CDI-motoren leverer 190 hestekrefter, har Audi nøyd seg med å hente ut 180. I tillegg er E 280 CDI 90 kilo tyngre enn A6, noe som betyr at Mercedes-kunden må ut med rundt 50.000 kroner mer i avgifter enn Audi-kunden.

Mer utstyr

Til E-klasses forsvar må det også nevnes at den er bedre utstyrt enn A6. E-klasse kan for eksempel friste med elektrisk setejustering, regnsensor, en mer avansert fartsholder og CD-veksler. Likevel, en prisforskjell på 164.000 kroner klarer E 280 CDI overhodet ikke å forsvare.

Dermed oppstår følgende spørsmål: Er det Mercedesen som er altfor dyr, eller er det Audien som er særdeles billig - eller begge deler? For å finne svaret på dette spørsmålet, kikker vi nærmere på den tredje aktøren i det tyske premium-triangelet - BMW.

BMW 530xdA Touring


BMW tilbyr dessverre ikke xDrive på 525d, som har en 2,5-liters rekkesekser-diesel under panseret. Vi må derfor hoppe opp et hakk, til 530xdA Touring, som har en 3,0-liter. Denne yter 218 hestekrefter og hele 500 Nm ved 2.000 omdreininger og bringer den automatgirede 530xdA til 100 i løpet av bare 7,0 sekunder.

Med slike ytelser går BMWen utenpå E 280 CDI. Likevel koster den "bare" 762.000 kroner, rundt 24.000 kroner mindre enn Mercedesen. Dermed har vi delvis besvart vårt eget spørsmål - Mercedes-Benz E 280 T CDI 4Matic er altfor dyr.

Audi billigst


Fordi BMW ikke har noen modell som direkte utfordrer Audi A6 2.7 TDI Avant quattro, får vi imidlertid ikke det hele og fulle svaret på vårt spørsmål uten å ta en kikk på Audis neste alternativ - A6 3.0 TDI Avant quattro (225 hk, 450 Nm). Denne koster nemlig 718.000 kroner, 44.000 kroner mindre enn BMW 530xdA Touring. Prisforskjellen er ikke så stor, men bekrefter et mønster, nemlig at Audi generelt er noe lavere priset enn BMW, som igjen er rimeligere enn Mercedes-Benz.

Velg Audi A6 2.7 TDI


Mercedes-Benz E 280 CDI 4Matic er en velutstyrt, svært komfortabel bil med en moderne og kraftig motor. Girkassen henger imidlertid ikke helt med på leken. Når bilen i tillegg er så dyr som det den er, spiller den seg selv ut over sidelinjen.

Er du på jakt etter en premium-stasjonsvogn med stor dieselmotor og firehjulsdrift fremstår Audi A6 2.7 TDI som det aller beste alternativet. Har du veldig mye penger kan du selvsagt kikke nærmere på storebror 3.0 TDI (718.000 kr) og utfordreren BMW 530xd (762.000 kr), som begge merkelig nok er rimeligere alternativer enn E 280 CDI 4Matic.

  • Du finner tekniske data og en utstyrsoversikt her.
  • Store bilder finner du her.
  • Kjøreegenskaper fikk behørig omtale da vi tester E 350 4Matic. Testen finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale første gang vi testet E-klasse stasjonsvogn.
  • Full oversikt over samtlige Mercedes-Benz-motorer finner du her.
  • Test av Audi 2.7 TDI Avant quattro Tiptronic finner du her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder