Konklusjon og konkurrenter

Det er først og fremst behovet for særlig billige biler som har motivert utviklingen.


Og det er nok viktig også for Aygo med lave priser, men det er i tillegg blitt flere som ønsker små biler av andre grunner enn pris. Og for sistnevnte gruppe er nok Aygo det beste og foreløpig eneste alternativet hvis vi ser bort fra sære biler som toseters Smart og liknende. Billigste Aygo begynner på 135.000 kroner.

Vår testbil kostet 157.000 kroner inkludert manuelt klimaanlegg, plusspakke og sportspakke. Plusspakken (7.500 kroner) sørger for utstyr som lakkerte eksteriørdetaljer, seks høyttalere, delt bakseterygg, isofix-fester, elektriske vinduer foran, fjernbetjent sentrallås og sidekollisjonsgardiner. Både på grunn av den økte sikkerheten og den moderate prisen mener vi plusspakken er bra og nødvendig. TomTom 500 bilnavigatoren som dukker opp på bildene er ekstrutstyr til 6.500 kroner ferdig montert.

Sportspakken kommer i kombinasjon med klimaanlegg (8.500 kroner alene) og gir deg lettmetallfelger og ekstralys i tillegg til klimaanlegget for 14.000 kroner. Turteller følger av en eller annen merkelig grunn med når du kjøper klimaanlegg.

Fornuftskonkurrent

Biler som Chevrolet Matiz (125.000 kroner inkludert klimaanlegg) og Hyundai Atos (130.000 kroner) slår Aygo på pris, men er så mye smalere og mer spartanske at de ikke oppleves som reelle konkurrenter.

En som kan måle seg mer direkte er Kia Picanto som i en EX-utgave leveres med klimaanlegg samt elektriske vinduer og speil for 137.000 kroner, det vil si det samme som en skrapet versjon av Aygo. Picanto kjører godt og er relativt godt utstyrt med fire kollisjonsputer, og dessuten litt romsligere enn Aygo.

Picanto klarte kun tre stjerner i kollisjonstesten til Euro NCAP der Aygo klarte fire.

Småbilkonkurrentene

En Volkswagen Polo, halvmeteren lengre og med 100 liter større bagasjerom, koster fra 145.000 kroner med fem dører. Den er helt ribbet for utstyr og motorsvak, og det er nødvendig å legge 16.000 kroner ekstra på bordet for å få utstyr som blant annet ABS-bremser på plass. Likevel illustrerer det godt at vår Aygo til over 150.000 kroner har konkurrenter ubehagelig nær.

Konklusjon


Vi mener kampen står mellom Aygo og Picanto, der Aygo er den morsomste og Picanto er den billigste. Det blir også spennende å se hvordan Peugeot og Citroen vil prise sine varianter, men inntil det er Aygo den mest attraktive mikrobilen på det norske markedet.

Store bilder av Toyota Aygo.