Konklusjon og konkurrenter

Ford Focus 1.6 TDCi leverer kjøreglede og kan skilte med en fin motor og en av de bedre trinnløse girkassene på markedet. Men bilen har også svakheter.


Ford Focus 1.6 TDCi starter på 268.000 kroner i utstyrsnivå Trend. Velger man å hoppe opp til den til aller best utstyrte versjonen - Titanium - stiger prisen med 17.000 til 285.000 kroner. Med utstyrsnivå Titanium er bilen tipp-topp utstyrt og mangler etter vårt syn kun én ting - fartsholder.

Kun 8.000 kroner

Hva koster så CVT-kassen? Jo, den koster faktisk ikke mer enn 8.000 kroner. Det betyr at man ender opp på 293.000 kroner, før de velkjente sure ekstrautgiftene som frakt- og leveringsomkostninger, vinterhjul, alarm, veiavgift, forsikring, motorvarmer og så videre og så videre.

Ikke blant våre favoritter


Er dette en god pris? Tja, det skal vi straks komme tilbake til. Først må vi imidlertid understreke at femdørsutgaven av Focus ikke er blant våre klasse-favoritter, de fine kjøreegenskapene til tross. Det største problemet er den svake takhøyden i baksetene, som betyr at kun personer under 180 centimeter vil sitte behagelig. Den uvanlig liggende bakruten stjeler mye bagasjeplass i høyden, og betyr i tillegg at sikten bakover blir begrenset.

Småting som fravær av dødvinkelsone i sidespeilene og akustisk håndbrekkvarsler trekker også ned. A-stolpene er ikke stofftrukket og bilen har en gammeldags takantenne. Spaken for rattjustering er vond og vanskelig å få tak på og i motsetning til de fleste konkurrenter har Ford valgt å satse på tradisjonelle brytere fremfor mer ergonomiske dreiebrytere.

God, men ikke best


Mange av disse innvendingene er selvsagt småpirk og ikke i seg selv nok til å la være å velge en bil. Det må derfor understrekes at nye Ford Focus er blant de bedre bilene i sin klasse, ikke minst for den som ikke bryr seg om takhøyde i baksetene. Likevel, med konkurrenter som Volkswagen Golf, Opel Astra og Peugeot 307 når ikke Ford Focus helt til topps.

Sjelden kombinasjon

Når det gjelder vår spesifikke testbil stiller saken seg noe bedre, fordi den kan skilte med noe så sjeldent som dieselmotor og automatgir i kombinasjon. Verken Opel Astra, Peugeot 307 eller bestselgeren Toyota Corolla finnes i denne konfigurasjonen.

Volkswagen Golf 1.9 TDI DSG


Men, dessverre for Ford, så har landsmannen Volkswagen klart å bringe et alternativ til markedet - Golf 1.9 TDI DSG. Denne Golfen kan skilte med en 1,9-liters dieselmotor som yter 105 hestekrefter og 250 Nm. Volkswagen-motoren er ikke like stillegående som Ford-motoren, men omlag like kraftig. I tillegg kan Volkswagen altså friste med den såkalte DSG-kassen, som er en automatisert manuell girkasse med to kløtsjer. Denne er usedvanlig kvikk, samtidig som den er drivstoffgjerrig og leverer høy komfort.

Konklusjon


I utstyrsnivå Comfort koster denne bilen 293.000 kroner, nøyaktig det samme som Focus. Focus Titanium er riktignok noe bedre utstyrt enn Golf Comfort. I tillegg er Focus blant de få som i ordinær utførelse kan utfordre Golf når det kommer til kjøreegenskaper. Problemet er at Golf er en bedre bil enn Focus på nesten alle andre områder. Og dermed blir Golf vår klare anbefaling også denne gangen.

  • Du finner tekniske data og en utstyrsoversikt her.
  • Store bilder finner du her.
  • Plass og komfort ble omtalt første gang vi testet nye Focus. Full test av Focus 2.0 TDCi finner du her.
  • Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.