Konklusjon og konkurrenter

Jetta er en ganske velutstyrt bil og ekstrautstyr som øker eksklusivitetsnivået koster ikke all verden. Det finnes svært få sedaner på markedet som er direkte sammenlignbare med denne sportslige varianten av nye Jetta.


Jetta er i utgangspunktet velutstyrt. Originalt radio/CD-anlegg er på plass, likeså klimaanlegg, elektriske vindusheisere foran og bak, elektrisk justerbare og oppvarmede speil, Isofix barneseteinnfesting, høyde- og lengdejustert ratt, høyderegulerbart førersete, oppvarmede seter foran og oppvarmede lyktespylere. På sikkerhetssiden er seks kollisjonsputer som man kan forvente. Aktive hodestøtter foran og, spesielt viktig: ESP (antiskrens) er standard: Bra.

294.520 kroner

Det er prisen for Jetta 2,0 FSI Sportline. Vår testbil hadde i tillegg ekstrautstyr for 25.600 kroner, deriblant metallic lakk (2.700 kr), Bi-xenonlys (9.900 kr), Tyverialarm, regnsensor, to-soners automatisk klimaanlegg, oppgradert lydanlegg og lavprofildekk på 17-tommers lettmetallfelger (225/45-17).

Sedan fremfor alt

Vi tar det for gitt at kunden har valgt bort både kombier, stasjonsvogner og store sedaner fra mellomklassen; han eller hun vil ha en bil med separat bagasjerom, men relativt kompakt og med en temmelig sprek motor. Det er sannsynlig at svært mange tidligere har eid en Vento eller en Bora.


Lite utsatt

Av direkte konkurrenter har vi i grunnen bare funnet to: Mazda 3 Sport sedan og Ford Focus 2,0 sedan. BMW 320i kan ikke regnes som en konkurrent, men det er ikke umulig at en del kjøpere vil ha overveiet premiumbilen og funnet at Jetta langt på vei gir tilsvarende ytelser uten premium-tillegget i pris. ( BMW 320i, som har tilsvarende motorisering – 150 hester og 200 newtonmeter - fås fra 353.000 kroner og er faktisk tre centimeter kortere enn Jetta men adskillig lengre akselavstand). Et lignende resonnement gjelder i tilfellet Volvo S40, som er noe mindre enn Jetta men adskillig dyrere.

Ford Focus sedan

I utførelsen Titanium koster denne sedanen 296.400 kroner. Den har en toliters motor på 145 hestekrefter og er også velutstyrt. Den har også et meget stort bagasjerom, et anerkjent chassis og er sannsynligvis den farligste konkurrenten.


DSH1>Mazda 3 sedan
Denne så å si ukjente bilen er også en potensiell rival, men den gjør svært lite av seg på markedet. Motorytelsene er sammenlignbare, og dimensjonene likeså. Og i og med at den deler chassis med Ford Focus kan man også her regne med gode kjøreegenskaper. Tolitersmotoren yter 150 hestekrefter og med en prislapp på 302.200 kroner fortjener den å komme med på kundens ”shortlist”.

Andre

Det finnes andre rivaler til Jetta som modell, men i forhold til denne versjonen faller biler som Renault Mégane sedan (tross sitt svært store bagasjerom), Toyota Corolla sedan og Nissan Almera sedan ut av sammenligningen grunnet ytelser på lavere nivå. De vil nok også oppleves som aldrende i forhold til nykommeren.


Konklusjon

Vi konkluderte delvis allerede i "plass og komfort"- kapitlet: Jetta er ikke en krympet Passat men en mer praktisk Golf, en slags "klassisk Golf Plus". Volkswagen Jetta har helt klart sin plass i markedet, om enn sin beskjedne plass. Merkevareverdien, opplevd kvalitet og forholdet pris/ytelser gir nye Jetta gode forutsetninger for å innta en lederrolle i det kompakte sedan-segmentet. Vi vil imidlertid tippe at 1,9 TDI-varianten i Comfortline-utførelse (281.260 kroner) vil fremstå som et fornuftigere valg enn bilen vi har testet. Og i og med at nye Passat har ”vokst fra” en del tidligere Passat-kjøpere er Jetta kanskje den egentligere etterfølgeren til tidligere Passat-generasjoner? Men da vil det også måtte komme en stasjonsvogn...

Pris, utstyr og spesifikasjoner finnes her.

Store bilder fra testen finner du her.