Konklusjon og konkurrenter

Nye Lexus IS er en vakker, spennende og teknologisk avansert bil. Men noen økonomisk snarvei til premium-bilenes verden er den ikke.


Det er lenge siden Lexus for alvor beveget seg over på de tyske premium-merkenes banehalvdel. I starten fantes det bare én vei til kundene - lavere priser enn konkurrentene. Den tiden er tydeligvis over - i hvert mener den norske Lexus-importøren det. Lexus IS er nemlig ingen billig bil.

Dyrere enn BMW 325i

Lexus IS 250 starter altså på 526.000 kroner. Til sammenligning koster en BMW 325i 505.000 kroner. Det er ingen tvil om at IS 250 er betydelig bedre utstyrt enn BMWs alternativ. På den annen side har BMWen en enda kraftigere motor (218 hk) og enda bedre kjøreegenskaper.

Mye dyrere enn Audi A4 2.0T FSI quattro


Audis alternativ fremstår som enda mer gunstig. Audi A4 2.0T FSI (200 hk) koster 472.000 kroner - med firehjulsdrift. Selv om Audien mangler et par sylindere og et par hestekrefter sammenlignet med IS 250, er det både sterkere (280 Nm) og raskere. Mens Lexus IS 250 bruker 8,4 sekunder til 100, klarer Audien samme øvelse på 7,2. BMW 325i er enda raskere, med 7,0 sekunder.

Dyrere enn BMW 320d

Heller ikke dieselvarianten fremstår som spesielt rimelig. Med en startpris på 464.000 kroner er IS 220d hele 75.000 kroner dyrere enn en BMW 320d (389.000 kr). Riktignok leverer IS-motoren 177 hestekrefter og 400 newtonmeter mot BMWens 163 hk og 340 Nm. Men det forhindrer ikke at BMWen klarer 0 til 100 på 8,3 sekunder - 0,6 sekunder raskere enn IS 220d.

Billigere enn Audi A4 2.5 TDI


For en gangs skyld har imidlertid Audi priset seg helt ut. Deres alternativ, A4 2.5 TDI (163 hk), koster hele 518.000 kroner, noe som er en latterlig sum for en bil med en så gammel, utdatert og relativt svak motor. Sammenlignet med denne bilen fremstår Lexus IS 220d nærmest som et røverkjøp.

Konklusjon

Vi må teste nye Lexus IS grundig på norsk jord før vi tør trekke altfor bastante konklusjoner. Det som imidlertid står klart, er at IS er en fullverdig utfordrer til de tyske premium-sedanene i dette segmentet. Spørsmålet er om det smale motor- og girkasseutvalget kombinert med stive priser blir effektive hindre for at nye IS skal bli et vanlig syn på norske veier.

Den norske markedsføringen av nye Lexus IS starter i desember.

  • Store bilder finner du her.
  • En oversikt over de ulike utstyrsnivåene finner du her.
  • Her finner du mer Lexus-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder