Konklusjon og konkurrenter

Alfa Romeo 159 plasserer seg i premium-segmentet og utfordrer dermed etablerte tyske premium-modeller. For første gang mener vi Alfa Romeo er en verdig konkurrent.


Alfa Romeo 159 er større enn de fleste biler den utfordrer. Den er uvanlig vakker både inn- og utvendig og har en opplevd kvalitet som sørger for at bilen kan klassifiseres som en premiumbil. Styringen er nydelig, kjøregenskapene gode og girkassen lettbrukt. Motoren er ikke den sterkeste ved moderate turtall, men produserer et flott lydbilde og tar igjen når den blir pisket. 159 er kort og godt en bil man blir glad av å kjøre. I tillegg er utstyrsnivået bra.

Fare for verditap

Men selv om 159 er stor utenpå, er den ikke større enn sine konkurrenter når det kommer til innvendig plass. Takhøyden i baksetene trekker ned og den trange bagasjeromsåpningen er upraktisk. Bremseegenskapene ved vanskelig føre er ikke de beste og det hender at bilen sporer ved gasspådrag. Men den kanskje viktigste innvendingen mot 159 er og blir - som for alle andre italienske biler - faren for brått verditap.

Konklusjon


Likevel mener vi at den som er opptatt av spenstig design og kjøreglede ikke kommer utenom 159. 159 1.9 JTS Distinctive koster 400.000 kroner, noe som i utgangspunktet kan se ut som en høy pris. De tyske og svenske konkurrentene med tilsvarende motorer er 20.000 til 55.000 kroner rimeligere enn 159. For eksempel slipper man unna med 353.000 kroner for en BMW 320i.

Utstyr forsvarer pris

Man skal imidlertid være klar over at 159 er betydelig bedre utstyrt enn sine konkurrenter. For eksempel vil en også en BMW 320i fort nærme seg 400.000 kroner når elektronisk klimaanlegg, lettmetallfelger, rattbetjening av radioen, skinntrukket ratt, tåkelys og annet 159-utstyr er på plass.

Dessuten leveres Alfa Romeo med tre år nybilgaranti i Norge, noe som i det minste gir en sikkerhet mot uventede utgifter den første tiden.

Stasjonsvogn i juni 2006


Er du blant dem som vurderer å satse på 159? Da bør du være klar over at stasjonsvognutgaven, den såkalte Sportwagon, er på plass i juni 2006. Denne bilen vil, med tanke på annenhåndsverdi, sannsynligvis være et tryggere kjøp enn sedanen. Vi lever tross alt i stasjonsvognlandet Norge.

  • Du finner tekniske data og en utstyrsoversikt her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Alfa Romeo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder