Konklusjon og konkurrenter

Range Rover Sport TDV6 HSE er usedvanlig godt utstyrt. Men det høye utstyrsnivået er ikke nok til å oppveie for høy pris og svake ytelser.


I denne testens tittel stiller vi spørsmål om Ranger Rover Sport TDV6 er Norges tregeste millionbil. Svaret på dette spørsmålet er faktisk nei, det finnes nemlig en annen millionbil som er enda tregere - Range Rover 3.0 TD6. Denne er oppgitt å bruke 13,6 sekunder til 100, noe som betyr at den er nesten ett sekund tregere enn RRS TDV6.

Med 12,7 sekunder oppgitt 0 til 100-tid har imidlertid dagens testbil den tvilsomme ære å være Norges nest tregeste millionbil. Når bilen i tillegg har "Sport" i modellbetegnelsen, blir det hele litt komisk.

Range Rover Sport har også en annen svak side. For selv om bilen ved første øyekast fremstår som enorm, er den faktisk ikke spesielt romslig. Svak takhøyde og generelt dårlig plassutnyttelse resulterer i at den innvendige plassen kommer til kort sammenlignet med flere konkurrenter.

Masse utstyr


Vårt testeksemplar hadde utstyrsnivå HSE, noe som betyr at den er eksepsjonelt velutstyrt. En HSE leveres blant annet med elektrisk justerbare skinnseter med minnefunksjon, navigasjon med berøringsskjerm og talestyring, parkeringssensorer foran og bak, alarm, CD-skifter, regnsensor, kjørecomputer, oppvarmede bakseter, oppvarmet frontrute og automatisk nedblendbart bakspeil. I tillegg følger luftfjæring, 6-trinns automatgirkasse, 19-toms alufelger og bixenon frontlykter med sidelykter med på kjøpet. Tosone klimaanlegg, elektronisk stabilitetsprogram og integrert stereoanlegg er selvsagtheter i en bil som dette.

942.000 kroner


Med et tilsvarende utstyrsnivå må man legge til mellom 50.000 og 100.000 kroner på mange av konkurrentens priser. Likevel, med de dårlige ytelsene i mente fremstår Range Rover Sport TDV6 som en dyr bil. I HSE-versjon koster bilen nemlig 942.000 kroner.

Mercedes-Benz ML 280 CDI: 782.000 kr

Til sammenligning slipper man unna med 782.000 kroner for en Mercedes-Benz ML 280 CDI. Denne motoren har nøyaktig de samme ytelsene som Range Rover-motoren (190 hk/440 Nm), men takket være lavere vekt (2.110 kg) klarer Mercedesen 0 til 100 på 9,8 sekunder - 2,9 sekunder raskere enn dagens testbil. Mercedesen er ikke på langt nær like godt utstyrt, men med en prisforskjell på hele 160.000 kroner går det an å sette en rekke kryss i ekstrautstyrslisten.

Mercedes-Benz ML 320 CDI: 844.000 kr


Mercedes-Benz tilbyr i tillegg ML 320 CDI, som kan skilte med 224 hestekrefter, 510 Nm og 0 til 100 på 8,6 sekunder. Denne koster 844.000 kroner - nesten 100.000 mindre enn Range Roveren.

Volkswagen Touareg 3.0 TDI: 902.000 kr

En annen premium-SUV som også er kompetent i terrenget er Volkswagen Touareg. Touareg 3.0 TDI har en motor som yter 225 hestekrefter og 500 newtonmeter, og skal klare 0 til 100 på 9,9 sekunder. Denne koster 902.000 kroner - 40.000 kroner mindre enn Range Roveren. Med tilsvarende utstyrsnivå blir imidlertid Touaregen noen titusener dyrere enn RRS TDV6, noe som betyr at denne Touareg-varianten er stivt priset.

Audi Q7 3.0 TDI: 839.000 kr


Det er ikke så mange andre modeller som kan matche Range Rover Sport i terrenget. Erfaringsmessig ligger imidlertid terrengegenskaper lavt på de aller flestes prioriteringsliste. Dermed fremstår en lang rekke modeller som konkurrenter, alle betydelig billigere enn Range Rover. En av dem er kommende Audi Q7 3.0 TDI (233 hk/500 Nm) som vil koste 839.000 kroner når den kommer i mars 2006. Denne kjempen av en bil skal klare 0 til 100 på 9,1 sekunder.

BMW X5 3.0d: 817.000 kr

Selv om den er mindre og i tillegg begynner å bli gammel, nevner vi også BMW X5 3.0dA (218 hk/500 Nm). Denne skal klare 0 til 100 på 8,8 sekunder og koster 817.000 kroner.

Volvo XC90 D5 Executive: 758.000 kr


Heller ikke Volvo XC90 D5 Executive (185 hk/400 Nm) har noe å gjøre i terrenget. Men firehjulsdrift og høy bakkeklaring sørger for at hytteveier forseres på en uproblematisk måte. XC90 D5 er ikke spesielt rask (11,5 sekunder), men er til gjengjeld rimelig. Den velutstyrte bilen koster nemlig 758.000 kroner - 184.000 kroner mindre enn Range Roveren.

Mange om beinet

Vi kunne selvsagt ha nevnt langt flere konkurrenter, for eksempel Jeep Grand Cherokee, Toyota Land Cruiser, Nissan Pathfinder og så videre. Og hvis dieselmotor ikke er avgjørende dukker selvsagt Porsche Cayenne opp. Vi tror imidlertid vi har illustrert vårt hovedpoeng - nemlig at Range Rover Sport TDV6 er både treg og dyr sammenlignet med sine rivaler.

Konklusjon


Range Rover Sport er en stor, tøff, trygg og svært komfortabel bil med imponerende fremkommelighet. Bilen er imidlertid så tung at en 2,7-liters dieselmotor rett og slett blir for smått. Resultatet er at bilen ikke evner å holde følge med en Toyota Corolla 1.4, noe som er svakt for en bil som koster tett oppunder én million kroner og som har "Sport" i modellbetegnelsen. Når tøffe og betydelig raskere konkurrenter som Mercedes-Benz ML, Audi Q7 og Volvo XC90 i tillegg frister med lavere priser, kan vi ikke anbefale Range Rover Sport TDV6.

  • Du finner tekniske data og en utstyrsoversikt her.
  • Store bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale første gang vi testet Range Rover Sport. Full test av RR SS finner du her.
  • Her finner du mer Land Rover-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder