Konklusjon og konkurrenter

Har du noe i mot stasjonsvogner og fleksibiler? Og står enorm bakseteplass høyt på agendaen? Da er Signum bilen for deg. Andre bør tenke seg godt om.

Vis mer
Vis mer


Signum er en spesiell og annerledes bil - på godt og vondt. Signum er på en måte en mellomting mellom en kombikupé, en stasjonsvogn og en fleksibil.

Bilens største styrke er den enorme bakseteplassen, som kan måle seg med tyske luksuslimousiner. De enorme bakdørene sørger i tillegg for at adgangen til de herlige baksetene blir uovertruffent god. Dette er ikke bare behagelig for voksne baksetepassasjerer, men vil bli verdsatt også av småbarnsforeldre som daglig løfter poden inn og ut av barneseter.

Regulerbare bakseter

I tillegg kan Opel skilte med enkelte fleksibil-elementer. Blant annet kan de uavhengige baksetene reguleres i lengderetningen og ryggvinkelen justeres. Når de bakre seteryggene legges ned blir gulvet flatt - og i taket finner man hele fem oppbevaringsrom. Den kjempestore bakluken sørger i tillegg for svært god adgang til lasterommet.

Fireseter

Vis mer


På den annen side er Signum belemret med et par ulemper. For det første er bilen i praksis en fireseter. Det midtre baksetet er nemlig så smalt at det i praksis kun egner seg for kortere turer. Og selv om bagasjerommet er stort, så rommer det ikke like mye som lasterommet i en mellomklasse-stasjonsvogn.

Sett fra et fornuftssynspunkt vil det derfor tilsynelatende være mer logisk å kjøpe en stasjonsvogn, for eksempel en Vectra.

385.000 kr

Vis mer


Det gjenstår imidlertid en viktig faktor vi ennå ikke har sett på - pris. En Opel Signum 1.9 CDTi Cosmo med 150 hestekrefter og automatgir koster nemlig 385.000 kroner. Det er 23.000 kroner mindre enn det man må ut med for en Vectra stasjonsvogn med identisk motor og samme ustyrsnivå (408.000).

Dermed er plutselig ikke konklusjonen lenger like opplagt. I hvert fall ikke for den som klarer seg med Signum-lasterommet og fire sitteplasser.

Annenhåndsverdi

Det man imidlertid aldri må glemme når man skal kjøpe bil, er annenhåndsverdien. Vi antar nemlig at en Vectra stasjonsvogn vil være lettere å selge enn en Signum. Og dermed kan det fort hende at Vectra-eieren etter en tre-fire år "tjener inn igjen" de 23.000 kronene og vel så det.

Volkswagen Passat

Vis mer


Og selv om ingen andre bilmerker har modeller som er direkte sammenlignbare med Signum, må vi ikke glemme at det finnes en rekke stasjonsvogner og fleksibiler der ute, for eksempel nye Volkswagen Passat. Passat 2.0 TDI DSG Comfortline koster 393.000 kroner, bare 8.000 kroner mer enn "vår" Signum. Riktignok produserer Volkswagen-motoren litt mindre effekt (140 hk/320 Nm), men takket være en svært effektiv girkasse klarer Passaten likevel 0 til 100 på 10,1 sekunder, 0,5 sekunder raskere enn Signum.

Skoda Octavia

For ikke å snakke om stasjonsvognutgaven av Skoda Octavia Elegance med samme motor og girkasse som Passaten. Octavia koster bare 340.000 kroner, 45.000 kroner mindre enn Signum. Verken Passat eller Octavia har så brede dører og god bakseteplass som Signum, men har til gjengjeld fem sitteplasser og større lasterom.

Konklusjon

Vis mer


Som den observante leser vil ha merket seg, har vi denne gangen store problemer med å trekke en bastant konklusjon. Dette har sin bakgrunn i nettopp det faktum at Signum er en annerledes bil, som går sine egne veier i forhold til de tradisjonelle bilsegmentene.

Vi tror svært mange vil kunne stortrives som Signum-eiere, ikke minst med den motoren og girkassen vi hadde glede av å teste denne gangen. Spørsmålet er om flertallet når det kommer til stykket hadde trivdes minst like godt med en stasjonsvogn.

  • Du finner tekniske data og en utstyrsoversikt her.
  • Store bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale første gang vi testet Signum. Full Signum-test finner du her.
  • Her finner du mer Opel-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder