Konklusjon og konkurrenter

BMW 316i er ikke billig, men er likevel en attraktiv konkurrent i premium-mellomklassen.

Vis mer


En Volkswagen Passat med 1,6-liter og samme antall hestekrefter er over 10.000 kroner billigere, større, bedre utstyrt og kjører godt. Hvordan kan da den mindre og dyrere BMWen hevde seg?

Jo, den redder seg på økt kjøreglede og mer gjennomført premiumfølelse. Sistnevnte finner vi igjen i Audi A4, og det er bilen som konkurrerer mest direkte mot 3-serie.

Audi A4 1.6

Problemet er imidlertid at Audi har et stort gap i motorprogrammet, en 1,6-liter som yter 102 hestekrefter blir konkurrenten til 316i, for neste bensinmotor i A4-programmet er 1,8T med 163 hestekrefter som blir altfor dyr. Det er merkelig at ikke A4 leveres med den nyere 1,6 FSI-motoren som yter 115 hestekrefter, den dukker opp i både A3 og Passat og hadde vært en mer naturlig konkurrent. Presisering 23/1-06: Audi A4 kan leveres med en 2-liters motor som yter 130 hestekrefter, og koster fra 342.000 kroner. Også denne blir for dyr i sammenlikning med 316i, men er et rimeligere alternativ enn 1.8T.

Spranget fra 102 til 115 hestekrefter er ganske stort, og vil i praksis bety over sekundet dårligere akselerasjonstider og en god del lavere toppfart. I A3 bruker også 102-hesteren mer bensin enn 115-hesteren.

Prisforskjellen er liten i utgangspunktet, 316i koster 299.900 kroner, og A4 1,6 koster fra 291.200 kroner. A4 har mer utstyr som standard, og det er først når begge bilene har fått ekstrutstyr for rundt 30.000 kroner at utstyrsforskjellen utjevnes.

A4 kjører godt, kanskje aller best av de forhjulsdrevne bilene i mellomklassen, men 3-serie er likevel klart favoritten når det kommer til kjøreglede.

Særnorsk

Klassen med motorsvake premiumbiler i mellomklassen må sees på som en særnorsk klasse, og det er faktisk ikke alt for mange andre biler i denne klassen. Saab 9-3 med 1,8-liter og 122 hestekrefter starter på 288.000 kroner og er en outsider som på samme måte som A4 kan leveres som stasjonsvogn.

Volvo S40 er så vidt en mellomklassebil, og er også blant de bilene som nærmer seg de dyreste tyskerne i finish og materialkvalitet. Budsjettalternativet er en 1,6-liter med 100 hestekrefter som koster fra 252.000 kroner.

Utstyr og garantier

To utstyrspakker må til for at 316i skal være riktig utstyrt. Advantage-pakken koster 7.900 kroner og inneholder skinnratt, multifunksjonstaster på ratt, tåkelys og lettmetallfelger. Comfort-pakken koster 21.000 kroner og inneholder avblendbart speil, skiluke i baksetet, midtarmlene foran, parkeringssensor bak, regnsensor, automatisk klimaanlegg, konstantfartholder og oppgradert radio/CD.

Fortsatt er de slik at BMW kun tilbyr to års nybilgaranti, i praksis alle andre tilbyr minst tre år.

Konklusjon

Vis mer


I budsjettklassen mener vi BMW 316i er det mest fornuftige kjøpet med den beste balansen mellom ytelser, kjøreegenskaper og pris, men at den kun er attraktiv for de som er villig til å legge på de ekstra pengene for ekstrautstyr.

Store bilder av BMW 316i.

Mer om plass og komfort i tidligere tester som du finner i navigasjonsboksen under.

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder