Konklusjon og konkurrenter

Oppdaterte Getz er en fullverdig konkurrent til referansene på småbilmarkedet når man legger til grunn forholdet pris/ytelser.

Vis mer
Vis mer


Hyundai Getz er adskillig mer enn en ren bybil, og bør derfor ikke sammenlignes med de minimalistiske produktene som utgjør den genren. Samtidig som den har brutt ut av det tradisjonelle imaget til koreanerne som noe uspennende men billig, har den holdt prisnivået nogenlunde i sjakk selv om fordelen i forhold til europeiske konkurrenter ikke er fullt så tydelig som før.

Velutstyrt og sprekt til 170.000

Vi testet en Getz 1,4 GLS AC (som betyr at klimaanlegg er inkludert) til 169.950 kroner for å være presis. De friske fargene i interiøret (rødt eller blått), koster 3.000 kroner ekstra. Det samme gjør metallic lakk. Musikkanlegget må man også betale ekstra for. Allikevel er forholdet pris/ytelser attraktivt. I tillegg til klimaanlegg, kjørecomputer og elektriske vindusheiser rund baut får man nedfellbart armlene på førerstolen, elektrisk justerbare og oppvarmede speil samt fjernstyrt sentrallås med alarm - pluss tåkelys foran. Motoren har som sagt 97 hestekrefter og det er verdt en del når det gjelder kjøreglede og trygghet. Imidlertid er fravær av ESP og hodekollisjonsputer å sette på minussiden.

Truer fornyelsen?

Det skjer mye i småbilsegmentet for tiden: Nye Toyota Yaris ble nylig introdusert, og vi har allerede overvært lanseringene av de kommende Fiat Grande Punto og Renault Clio som allerede er i god glid på kontinentet. Også Peugeot 206' etterfølger, 207, er like om hjørnet.

Vis mer


Allikevel fremstår Getz som en aktuell og konkurransedyktig bil i dette segmentet per i dag. Vel er den blitt oppgradert, men den beholder likefullt en prisfordel på fra 15.000 kroner til cirka 30.000 kroner i forhold til konkurrentene hva angår pris/ytelsesforholdet. Eksempler: Nye Toyota Yaris 1,3 Sol med 86 hester koster i utgangspunktet 197.800 kroner eller ikke langt fra 30.000 kroner mer enn Getz. Det er også prisen på Volkswagen Polo 1,4 FSI, også med 86 hester, som er bedre utstyrt, men ikke nok til å rettferdiggjøre prisgapet.

Kia Rio

Men hvis vi får ideen å kikke over på koreanske "kollega" Kias produkter finner vi en interessant konkurrent, nemlig Kia Rio. Den kan nemlig fås med mer eller mindre samme motor som Getz - 1,4 liter, 97 hester - og med prislappen 164.900 kroner, men uten tilnærmelsesvis tilsvarende utstyrsnivå - den er så og si helt "ribbet".

Hyundai Getz i sin nye utførelse er dermed utvilsomt et interessant og attraktivt kjøp i småbilklassen.

Den store utfordringen vil bli å klare å holde en slik misunnelsesverdig posisjon når en helt ny generasjon vil måtte komme om tre-fire år.

Pris og spesifikasjoner finner du her.

Store bilder fra testen finner du her.