Konklusjon og konkurrenter

Som storbil er 9-5 Aero billig og sprek, men alderen og den ikke alt for godt utnyttede innvendige plassen gjør at rimeligere konkurrenter som Opel Vectra og Volvo V70 melder seg på i konkurransen.

Vis mer


Begge de svenske produsentene har lagt seg litt midt i mellom de tradisjonelle bilklassene, og 9-5 har for eksempel fem centimeter kortere akselavstand enn en Ford Mondeo.

Velutstyrt

Saab 9-5 Aero starter på 610.000 kroner med manuell girkasse, og 18.000 kroner til hvis du vil ha automat som i testbilen. Aero-utgavene er velutstyrt i utgangspunktet, og det som eventuelt vil komme i tillegg er navigasjonssystem, xenon-lys og elektrisk styring av forsetene.

Litt under

Ford Mondeo ST220 koster 556.000 kroner, har 226 hestekrefter fra en 3-liters V6-motor, er halvsekundet tregere fra 0-100 km/t, og er omtrent like stor som 9-5 SportCombi. En liknende bil er Opel Vectra som med ny 2,8-liters Turbo-V6 tilbyr 230 hestekrefter, 0,2 sekunder raskere tid på 0-100 km/t, og like lang men en god del romsligere enn 9-5 SportCombi. Opelen starter på 513.000 kroner.

Omtrent det samme

Volvo V70 dukker opp i to varianter som er interessante i denne sammenheng, 2,5T og T5. Sistnevnte er en 2,3-liter som yter 260 hestekrefter som sørger for at den litt mindre Volvoen er raskere med manuell girkasse, og spesielt mye raskere med automatgir – kun 7,2 sekunder bruker Volvoen i forhold til Saaben som med automatgir bruker 8,5 sekunder. 643.000 kroner koster T5 med automatgir.

Også 2,5T-utgaven til 544.900 kroner med automat er interessant, tross kun 210 hestekrefter henger den godt med Saaben. Med manuell girkasse går de omtrent likt, men en mer moderne automatgirkasse gir Volvo et 0,7 sekunders overtak fra 0-100 km/t. En ordentlig vrien utfordrer for Saaben på det norske markedet er versjonen som leveres med firehjulsdrift. Den koster fra 575.000 kroner med automatgir.

Ett hakk opp

Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes-Benz E-klasse koster alle over 100.000 kroner mer i varianter som har tilsvarende ytelser som Saab 9-5 Aero. De gir alle tre et mer eksklusivt inntrykk, og spesielt E-klasse og A6 er også litt større innvendig. Prisforskjellen øker betydelig når disse tre får på det ekstrautstyret som er nødvendig.

Konklusjon

Selv om Saab 9-5 Aero er bedre utstyrt enn Volvo V70 viser Volvoen at testbilen ikke er spesielt billig. Det er i hovedsak V70 som er nødvendig å vurdere samtidig som Saaben, og selv om V70 er en mer moderne bil kan størrelsen og utstyrsnivået få det til å tippe i Saabens retning.

Vis mer


Både Opel og Ford er interessante alternativer, der særlig Opelen tilbyr mer og bedre plass. De tre tyske premiumbilene blir etter vår mening for dyre å sammenlikne med, men de er alle tre utvilsomt mer moderne og bedre biler enn 9-5.

Store bilder av Saab 9-5 2,3 Turbo Aero.

Mer om plass og komfort i tidligere tester som du finner i navigasjonsboksen under.

Her finner du mer Saab-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder