Konklusjon og konkurrenter

Vi trodde Skoda skulle stille med den billigste bilen med denne toliters turbomotoren, men det er faktisk en litt beskjeden Volkswagen-fetter som er billigste inngangsbillett til den sterke motoren.

Vis mer


For Volkswagen Jetta koster fra 364.000 i billigste versjon, Octavia RS koster 380.000 kroner som kombi og 10.000 kroner mer som stasjonsvogn. Til Octaviaens fordel taler et bedre utstyrsnivå, blant annet er regnsensor, xenonlys og 17-tommers lettmetallfelger standardutstyr.

Med samme utgangspunkt

Som nevnt er mange av konkurrentene fra samme konsern som Octavia RS. Som stasjonsvogner er det kun to svensker som vi skal komme tilbake til som nærmer seg Skodaen i uten å bli alt for mye dyrere.

Volkswagen Jetta og Golf deler sammen med Audi A3 plattformen som Octavia RS er bygget på. Av disse er det kanskje A3 Sportback som kan tilby noe i nærheten av den samme praktiske formen som Octavia stasjonsvogn, men siden den kun leveres med enten DSG-girkasse eller firehjulsdrift blir den klart dyrere med en startpris over 430.000 kroner.

Golft GTI starter på 375.000 kroner, og koster 390.000 kroner med den attraktive DSG-girkassen. Billigst er som nevnt sedanen Jetta.

Opp en størrelse

Volkswagen Passat og Audi A4 kommer også med samme motoren, og som stasjonsvogn starter de på henholdsvis 426.000 og 462.000 kroner. Selv den store Passaten trenger ikke mer enn 7,8 sekunder fra 0-100 km/t, kun 0,3 sekunder tregere enn Octavia RS.

Turbosvensker

Både Volvo V50 og Saab 9-3 SportCombi dukker opp med heftige turbomotorer. Volvoen er den sprekeste med 220 hestekrefter, og klarer 0-100 km/t på 6,9 sekunder. Prisen er også den stiveste i dette laget, hele 509.000 kroner diskvalifiserer den som budsjettalternativ i stasjonsvogn-rakett-klassen. Også BMW 325i Touring ligger på dette prisnivået.

Saaben med sin 210 hesters motor er snillere priset med 449.000 kroner som startpris, men den er ikke fullt så sprek. O-100 km/t går på 7,9 sekunder for den litt større og tyngre Saaben.

Konklusjon

Som stasjonsvogn har fortsatt ikke Octavia RS så alt for mange konkurrenter, men Passaten er nær nok til å kunne bli en farlig konkurrent. Den er større, mer storbil og med mer luksusfølelse.

Vis mer


De andre bilene er enten for dyre, eller for forskjellige til at det er naturlig å trekke dem inn i en direkte sammenlikning, men hvis det i hovedsak er den fine motoren du er ute etter er det som du ser mange alternativer.

Store bilder av Skoda Octavia RS stasjonsvogn.

Mer om plass og komfort i tidligere tester som du finner i navigasjonsboksen under.

Her finner du mer Skoda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder