Konklusjon og konkurrenter

Nye Hilux er bedre enn forrige generasjon, men både Mitsubishi og Nissan stiller med sprekere alternativer.

Vis mer


Som vanlig i pickupklassen dukker Hilux opp i tre varianter, og på nye Hilux er det kun kabinlengden som skiller. Versjonen med vegg rett bak forsetene kalles S-cab, versjonen vi har kjørt med plass til bagasje eller et nødbaksete kalles X-cab, og versjonen med fire dører kalles D-cab. Førstnevnte kan leveres i en bakhjulsdrevet versjon som starter på 185.000 kroner, mens de to siste koster fra henholdsvis 238.000 kroner og 266.800 kroner som firehjulsdrevne tosetere. Testbilen var registrert som kombinertbil med fire sitteplasser og på grunn av økte avgifter kostet den 317.000 kroner.

Under skal vi se nærmere på konkurrentene, og vi konsentrerer oss om utgaver som har den mellomlange kabinen og er varebilregistrert, det er disse som er de mest populære.

Ford Ranger/Mazda B2500

Disse to fetterne har en felles stor fordel, de leveres med en hengslet sidedør i kabinene som letter tilgangen til rommet bak forsetene betydelig. Dørene kan bare åpnes når fordøren er åpen, og er hengselet i bakkant slik at hele siden på bilen er åpen.

De deler også en ulempe, en trå 2,5-liter med 109 hestekrefter som gjør at bilen trenger 23,1 sekunder på å nå 100 km/t fra stillestående. Mazdaen starter på 246.000 kroner og Forden på 243.000 kroner. De er begge litt over 20 centimeter kortere enn Hilux, men har høyere nyttelast og kan trekke tilhengere på inntil 2.800 kilo.

Nissan King Cab og Nissan Navara

Nissan stiller sterkt med to pickuper i denne klassen, den tradisjonelle King Caben og den nye Navara som er basert på SUVen Pathfinder. Sistnevnte er sjefen i klassen med en 2,5-liters dieselmotor som yter 174 hestekrefter og med masse komfortutstyr å velge i. Prisen starter på 291.000 kroner.

Den tradisjonelle King Caben er også attraktiv med en sterk 2,5-liter som yter 133 hestekrefter. 3.000 kilo maksimal tilhengervekt gjør at det sikkert er greit med høyt dreiemoment, og denne motoren leverer klasseledende 304 Nm. Prisen sterter på 254.000 kroner.

Mitsubishi L200

Til våren dukker nye L200 opp med en ny motor som vil matche King Cab. Den nye L200 vil også dukke opp i den populære formen med halvlang kabin, mens dagens enten leveres med kort kabin eller som firedørs. Med kort kabin begynner den på 222.000 kroner med en ikke alt for attraktiv 2,5-liter som leverer 115 hestekrefter men bare 240 Nm. Det er gode grunner til å vente med L200-kjøpet.

Konklusjon

Vis mer


Toyota Hilux er definitivt blant de attraktive pickupene uten å skille seg ut på noe spesielt vis. Den har en grei motor og akseptable ytelser, og den er blitt så mye mer komfortabel at både fritids- og yrkesbrukere vil trives om bord.

På grunn av en skade bak på testbilen har vi ikke de vanlige bildene av bilen fra alle vinkler, men vi har lagt til et fotoalbum med bilder fra lanseringen i Spania som også viser bilder av bilen bakfra.

  • Store bilder av Toyota Hilux X-cab.
  • Store bilder av Toyota Hilux fra lanseringen i Spania.
  • Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder