Konklusjon og konkurrenter

Det har skjedd en del i mellomklassen i 2005, særlig lanseringen av den nye VW Passat men også facelifts både på Vectra, på Renault Laguna og på Mazda 6. Om Vectra ikke fremstår som noe røverkjøp, forsvarer den likefullt sin plass som meget attraktivt alternativ for travle folk med behov for mye plass.

Vis mer
Vis mer


Vår Vectra 1,9 CDTi Elegance med automat er priset til 382.100 kroner, hvilket virker som en grei pris hvis man ser på konkurransen og på ytelsene. I dette tilfellet vil vi understreke at det er kombinasjonen kjempesterk diesel og moderne automatgirkasse som gjør utslaget. De gedigne plassforholdene kommer på kjøpet.

Mye rett under 400.000

Det er nemlig mange fine stasjonsvogner å få kjøpt på markedet, og en god del av dem har kraftige og moderne dieselmotorer. I den forbindelse er våre tidligere konkurrentanalyser fortsatt gyldige. Eksempler:

- Nye Passat stasjonsvogn 2.0 TDI med 140 hestekrefter koster fra 355.000 kroner, vel og merke uten automatgir.

- Oppgradert Mazda 6 med en 143-hesters toliter-diesel: 358.000 kroner. Denne er heller ikke tilgjengelig med automatgirkasse.

- Toyota Avensis 2,2 D-4D, en fin 150-hesters dieselmotor men merkbart mindre plass og uten automatgir. Pris: 390.400 kroner i utførelsen Sol / Sol Elegant.

- Sist, men ikke minst: Den nærmeste konkurrenten, Ford Mondeo. Også kjent for god plass og dynamiske kjøreegenskaper. Også utstyrt med bra dieselmotorer. Problemet er at hvis man vil ha automatgir lander man på den klart svakere 130-hesters 2,0 TDCI som koster 374.400 kroner som Ghia. 155 hester får man i 2,2 TDCI, men her glimrer automatkassen med sitt fravær. Pris: 373.800 kroner.

Med andre ord er Vectra stasjonsvogn fortsatt meget konkurransedyktig, og i denne konfigurasjonen 150 hk diesel + god sekstrinns automatkasse, særdeles interessant.

Her finner du en oversikt over pris, utstyr og ytelser.

Store bilder finner du her.