Konklusjon og konkurrenter

Impreza vil leve godt fordi den tilbyr den skreddersydde norske kombinasjonen firehjulsdrift og automatgir i kompaktklassen, og før konkurrentene får til noe liknende er Impreza fortsatt interessant til tross for alderen.

Vis mer


Du kan få Volkswagen Golf og Skoda Octavia med firehjulsdrift til lavere pris og med mer utstyr, men du får det ikke i kombinasjon med automatgir. Tar vi automatgir ut av formelen er Impreza kun konkurransedyktig mot toppmotoriserte utgaver av konkurrentene, og fortsatt uinteressant som et rimelig firehjulsdrevet alternativ.

341.000 kroner

En Golf med 2-liters motor som yter 150 hestekrefter er billigste alternativ hvis du skal ha firehjulsdrift og bensinmotor. Den koster under 310.000 kroner, har ESP og like mye plass som Imprezaen.

Vi kjørte stasjonsvognutgaven av Impreza som koster fra 341.000 kroner. Vil du ha manuell girkasse slipper du unna med 12.000 kroner mindre.

Storebror Legacy med omtrent samme motor og automatgir koster fra 368.000 kroner og er etter vår mening Imprezas farligste konkurrent, den er mer moderne og tilbyr selv i sedanversjon bedre bagasjeromsplass enn Impreza. Viktigst er likevel at den leveres med ESP, noe vi mener er helt nødvendig på en ny bil i dag, og at den har en mye bedre automatgirkasse.

Konklusjon

Vis mer


Det er vanskelig å anbefale Impreza når prislappen viser over 340.000 kroner. Som nevnt mener vi at storebror Legacy er et mye bedre valg, og blir den for stor kan det være fornuftig å revurdere om man virkelig trenger automatgir. Ender den diskusjonen i nei – se på biler som Volkswagen Golf og Skoda Octavia, eller til og med små SUVer som Honda CR-V eller Toyota RAV4.

Store bilder av Subaru Impreza 2.0R.

Mer om plass og komfort i tidligere tester som du finner i navigasjonsboksen under.

Her finner du mer Subaru-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer