Konklusjon og konkurrenter

Renault Grand Scenic er ikke en like god bil som Mazda 5, Volkswagen Touran og Toyota Verso. Lav pris sørger imidlertid for at bilen likevel bør vurderes hvis dieselmotor er målet.

Vis mer
Vis mer


Renault Grand Scenic er ingen dårlig bil. For eksempel mener vi at Grand Scenic er et bedre kjøp enn nye Opel Zafira. Likevel, sammenlignet med klasselederne Mazda 5, Toyota Verso og Volkswagen Touran, når ikke bilen helt opp. La oss se nærmere på hva du får og hva du ikke får hvis du velger Grand Scenic.

Moderne bil

Grand Scenic er hele 449 centimeter lang, og dermed blant de lengste syvseters fleksibilene. Bilen kan også skilte med sentralt plasserte, digitale instrumenter, noe som bidrar til at Grand Scenic-interiøret oppleves som moderne og tidsriktig. Polstret dashbordplast, elektromekanisk parkeringsbrems, lave vinduskarmer og tallrike oppbevaringsrom trekker også opp, i likhet med bakruten, som lar seg åpne separat. I Grand Scenic er det mulig å legge ned seteryggen på fremre passasjersete, noe som gjør det mulig å få med seg svært lange gjenstander. I tillegg kjennetegnes bilen ved at den har større lasteromskapasitet enn sine konkurrenter når tredje seterad er i bruk.

Svak benplass

Vis mer


Den store lasteromskapasiteten bak siste seterad er imidlertid oppnådd ved å plassere de bakre setene langt frem i bilen, noe som i sin tur går på bekostning av passasjerenes benplass. For at det skal være mulig for voksne å sitte på tredje seterad, må derfor andre seterad skyves helt frem - noe som selvsagt stjeler benplass fra passasjerene på andre seterad.

Svak takhøyde

I tillegg er takhøyden begrenset på andre seterad, og for lav for voksne på tredje. Innfestingen av setebeltene på tredje seterad er for høy, slik at setebeltet vil kunne bli liggende opp mot halsen på passasjeren.

Renault har også valgt en setebelte-løsning som innebærer at passasjerene på tredje seterad, samt midtpassasjeren på andre seterad, må feste setebeltet på begge sider av hoften.

Ikke den mest praktiske bakseteløsningen

Vis mer


De to setene på tredje seterad forsvinner ned i gulvet, men grunnet et fjærbelastet system går prosessen så raskt at man må være litt forsiktig og passe fingrene. På andre seterad har Renault valgt en klassisk løsning, der man kan legge ned seteryggen på de tre uavhengige setene, deretter vippe det sammenfoldede setet frem og til sist eventuelt løfte hele setet ut.

Denne løsningen er langt fra like elegant som den vi finner i Toyota Verso, der man ved hjelp av et par håndgrep feller setene på andre seterad ned i gulvet og deretter ender opp med et flatt gulv. Også løsningen i Mazda 5, der man vipper sitteputen frem og deretter legger seteryggen ned for å få et flatt gulv, er mer praktisk i hverdagen.

Irritasjonsmomenter

Vis mer


Vi savnet også koppholdere på både andre og tredje seterad og lot oss ikke imponere over de grunne koppholderne mellom forsetene. Vi irriterte oss over de mange ulydene i kupeen og den håpløse plasseringen av setevarmeknappene nede på yttersidene av forsetene.

Trenden i dag er heldigvis at stadig flere bilprodusenter velger å satse på store og praktiske dreiebrytere - i Grand Scenic må man hele tiden lete etter knapper. Symbolene på nøkkelkortet er nærmest umulige å lese og både side- og bakspeil er for små. Bakviskeren tar en svært liten del av bakruten og luftspalten under frontruten er altfor smal, noe som fører til at det tar lang tid før de ytre delene av frontruten tines. Lengde- og seterygg-justering av førersetet foregår via to spaker i fremkant av sitteputen, noe som krever lang tilvenning. Og justeringen av de fremre hodestøttene er tungvinn.

Mange av innvendingene vi nå har nevnt er selvsagt flisespikkeri. Likevel, når man utfordrer så sterke konkurrenter som Mazda 5, Toyota Verso og Volkswagen Touran, bør også detaljene være i orden.

Fra 282.000 kroner

Vis mer


Grand Scenic finnes i tre utstyrsnivåer; Authentique, Expression og Privilege. Authentique-utgaven av Grand Scenic 1.5 dCi starter på bare 282.000 kroner, noe som er oppsiktsvekkende rimelig sammenlignet med konkurrentes innstegsmodeller. Med dieselmotor under panseret starter Volkswagen Touran (1.9, 90 hk), Mazda 5 (2.0, 110 hk) og Toyota Verso (2.2, 136 hk) på henholdsvis 302.000, 320.000 og 333.000 kroner.

Expression: 297.000 kr

Etter vårt syn er imidlertid ikke disse ribbede grunnutgavene spesielt interessante. Vi anbefaler derfor at man legger til minst 15.000 kroner for å komme opp på utstyrsnivå Expression. Expression omfatter blant annet elektriske vindusheiser og integrerte persienner i bakdørene, regnsensor, automatisk nedblendbart bakspeil og leselys.

Privilege: 323.000 kr

Vis mer


For å få en komplett utrustet bil velger man imidlertid en Privilege. Da får man også nødvendigheter som elektronisk stabilitetsprogram (ESP) og elektronisk klimaanlegg på kjøpet. I tillegg får man 16-toms alufelger, skinntrukket ratt og girspakkule samt regulerbar korsryggjustering i førersetet. I tillegg er samtlige syv seter trukket i skinn. Renault Grand Scenic 1.5 dCi Privilege koster 323.000 kroner.

For tiden kjører Renault i tillegg en kampanje der Privilege-kunder får et stort glasstak på kjøpet. Man bør imidlertid være klar over at glasstaket bidrar til redusert takhøyde og at nettopp glasstaket sannsynligvis var årsaken til mange av ulydene i vårt testeksemplar.

Toyota Verso 2.2 D-4D Sol: 351.000 kr

Med tanke på det høye utstyrsnivået har Grand Scenic Privilège en god pris. En Toyota Verso 2.2 D-4D Sol koster 351.000 kroner - 28.000 kroner mer. Og da må man klare seg uten skinnseter og alufelger. På den annen side må det understrekes at man får en langt sterkere motor (136 hk, 310 Nm), en genial seteløsning, noe bedre benplass og fartsholder.

Mazda 5 2.0 DE Touring Hashiri: 340.000 kr

Vis mer


Mazda 5 2.0 DE Touring Hashiri koster 340.000 kroner - 17.000 kroner mer enn Grand Scenic. Heller ikke her får man skinnseter. Til gjengjeld får man en kraftigere 2,0-liters motor (110 hk, 310 Nm) som produserer mer varme. Man får også merkbart mer benplass og takhøyde på både andre og tredje seterad. Fartsholder følger også med på kjøpet.

Volkswagen Touran 1.9 TDI Highline: 329.000 kr

Volkswagen Touran 1.9 TDI Highline koster 329.000 kroner, og er dermed den rimeligste konkurrenten. For denne prisen får man ikke skinnseter. I tillegg må man betale ekstra for å oppgradere fra halvautomatisk til elektronisk klimaanlegg. Motoren er en 1,9-liter (105 hk, 250 Nm), men er likevel ikke mer enn jevnbyrdig med Grand Scenic-motoren. På den annen side byr Touran på bedre innvendig plass, mer sportslige kjøreegenskaper og fartsholder.

Konklusjon

Vis mer


Renault Grand Scenic 1.5 dCi er ingen gavepakke. Etter vårt syn når nemlig ikke Renault Grand Scenic helt opp blant de aller beste syvseters fleksibilene, noe som først og fremst skyldes dårligere plassutnyttelse og enkelte upraktiske løsninger. Med innføringen av en frisk og avgiftsgunstig 1,5-liters dieselmotor, har imidlertid Grand Scenic blitt så rimelig at modellen ikke lar seg overse - når dieselmotor er målet.

Grand Scenic 1.5 dCi Privilege har en mindre motor enn sine konkurrenter. Den er ikke like stor som Mazda 5, like sterk og smart som Toyota Verso eller like velkjørende som Volkswagen Touran. Men med en såpass stor prisfordel, et så høyt utstyrsnivå og et så lavt forbruk, fremstår likevel bilen som et interessant alternativ til de tre klasselederne. Dette gjelder ikke minst for deg som vet at du svært sjelden vil ha behov for setene på tredje seterad.

  • Du finner tekniske data og en utstyrsoversikt her.
  • Store bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale første gang vi testet Grand Scenic. Full test av finner du her.
  • Her finner du mer Renault-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder