Konklusjon og konkurrenter

Peugeot 1007 er en unik bybil som tilbyr kvaliteter ingen annen bil kan matche. Med 1,4-liters motor og manuell girkasse er den også overkommelig priset.

Vis mer


Vårt testeksemplar, en 1007 1.6 Sporty 2 Tronic, koster hele 230.000 kroner. Det betyr at bilen koster like mye som en Volkswagen Golf 1.6 Trendline og langt mer enn andre, mer ordinære småbiler.

Man trenger imidlertid ikke å legge 230.000 kroner på bordet for å bli eier av en Peugeot 1007. Vi ville nemlig holdt oss unna 1,6-literen. For det første kan denne kun leveres i kombinasjon med 2 Tronic, en girkasse vi ikke anbefaler. For det andre er 1007 en typisk bybil. Vi mener derfor at 1007, til tross for sin høye vekt, ikke er avhengig av en så stor motor. Det faktum at 1007 er en bybil, er også blant årsakene til at vi ikke velger å legge avgjørende vekt på de svake og til dels farlige bremseegenskapene ved høy hastighet på vanskelig føre.

1,4-liter med 88 hestekrefter

Vis mer


Sist gang vi testet 1007 var bilen utrustet med den svakeste bensinmotoren, en 1,4-liter som yter 75 hestekrefter. Med denne motoren var bilen på grensen til undermotorisert. I mellomtiden har det imidlertid dukket opp en ny 1,4-liter. Denne har 16 ventiler og produserer 88 hestekrefter og 133 newtonmeter. Vi har ennå ikke testet 1007 med denne kraftkilden, men føler oss rimelig sikre på at den er sterk nok. 1007 1.4 16V skal blant annet klare 0 til 100 på 13,6 sekunder. Det betyr at den bare er ett sekund tregere enn dagens testbil og hele to sekunder raskere enn "lillebror" 1007 1.4.

210.000 kroner

Vis mer


1007 1.4 16V leveres med manuell girkasse og er ikke tilgjengelig med 2 Tronic-kassen, noe som etter vårt syn er like greit. I laveste utstyrsnivå, Urban, koster bilen 193.000 kroner. Da følger elektronisk stabilitetsprogram (ESP), syv kollisjonsputer, hendelbetjent radio, kjørecomputer og elektriske vindusheiser med på kjøpet.

Ved å legge til 8.000 kroner kommer man opp på utstyrsnivå Urban Pluss. Da får man i tillegg manuelt klimaanlegg, skinntrukket ratt og girspak, 15-toms stålfelger (opp fra 14-toms) og utetemperaturmåler.

1007 1.4 16V er ikke tilgjengelig i topputstyrsnivået Sporty, som blant annet omfatter elektronisk klimaanlegg, regnsensor, 16-toms alufelger, sportsseter og alupedeler. Men det er ikke så farlig. Hvis man er villig til å plusse på 6.500 kroner utover Urban Pluss-nivå, får man det viktigste - nemlig oppgradering til elektronisk klimaanlegg (3.000) og aluminiumsfelger (3.500). Dermed sitter man med en relativt komplett utrustet bil for under 210.000 kroner.

Konkurrentene litt rimeligere

Dermed er plutselig ikke 1007 så dyr likevel. Riktignok er de fleste småbiler med tilsvarende motorstørrelse 10.000 til 30.000 kroner rimeligere enn 1007. Men de har sjeldent et like høyt utstyrs- og sikkerhetsnivå som det vi har skissert her. Og de har selvsagt ikke elektriske skyvedører. Derfor mener vi at 1007 1.4 16V Urban Pluss leverer valuta for pengene.

Konklusjon

Vis mer


Peugeot 1007 er en spesiell bil - på godt og vondt - og egner seg dermed ikke for alle kjøpergrupper. Barnefamilien, som selvsagt bør satse på fem dører, vil for eksempel gjøre et langt bedre valg med mini-fleksibilen Opel Meriva, som befinner seg i samme prisleie. Andre, som prioriterer komfort og kjøreegenskaper fremfor geniale byegenskaper, vil sannsynligvis trives bedre i en Volkswagen Polo eller en annen typisk småbil. Atter andre, som har design og kjøreglede på toppen av agendaen, bør reise til nærmeste Mini-forhandler.

Er du imidlertid en byboer som stadig er på farten og daglig er nødt til å forholde deg til trange lukeparkeringer og ditto parkeringshus, er 1007 opplagt en bil du bør vurdere. Det samme gjelder om du begynner å trekke på årene med redusert bevegelighet som resultat. Tilhører du en av disse gruppene og velger å satse på 1007, går det sannsynligvis ikke mange dagene før du oppfatter elektrisk betjente skyvedører som en uunnværlig innovasjon.

  • Du finner tekniske data og en utstyrsoversikt her.
  • Store bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale første gang vi testet 1007. Full test av 1007 1.4 finner du her.
  • Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder