Konklusjon og konkurrenter

Er du på jakt etter stasjonsvogn med firehjulsdrift? Da er Passat et svært godt valg. Vær imidlertid oppmerksom på konsern-slektning Octavia.

Vis mer


Det er minst tre årsaker til at Passat 4Motion fremstår som et godt kjøp. For det første er Passat i utgangspunktet DinSides mellomklasse-favoritt. For det andre er prispåslaget for firehjulsdriften akseptabelt. Og for det tredje er alternativene få.

Ikke blant de dyreste

For å ta prispåslaget først - så er vi selvsagt enig i at 31.000 kroner isolert sett er mye penger. Alt er imidlertid relativt i denne verden, og hvis vi ser nærmere på hva man faktisk må betale for firehjulsdrift i andre bilmodeller, viser det seg at de fleste forlanger mellom 30.000 og 50.000 kroner. Dermed fremstår 31.000 kroner som en ganske snill sum.

Bensin: Fra 360.000 kr

Vis mer


Som vi nevnte i det innledende kapittelet, er 4Motion kun tilgjengelig i kombinasjon med tre motoralternativer; 2.0 FSI, 2.0 TDI og 3.2 FSI. Til gjengjeld kan 4Motion leveres i kombinasjon med alle de fire utstyrsnivåene; Trendline, Comfortline, Sportline og Highline.

Det aller rimeligste alternativet er Passat 2.0 FSI 4Motion Trendline i sedanutgave, som koster 360.000 kroner. Stasjonsvognutgaven er 16.000 kroner dyrere og koster altså 376.000 kroner.

Diesel stasjonsvogn: Fra 386.000 kr

Med tanke på drivstoffutgifter, motorkraft og annenhåndsverdi, vil vi nok imidlertid heller anbefale Passat 2.0 TDI-motoren, som bare koster 10.000 kroner mer enn bensinutgaven. Det betyr at en Passat stasjonsvogn 2.0 TDI 4Motion starter på 386.000 kroner.

2.0 TDI Highline 4Motion: 414.000 kr

Vis mer


Vårt testeksemplar var også denne gangen i høyeste utstyrsnivå - Highline, noe som betyr at prisen stiger med 28.000 til 414.000 kroner. Til gjengjeld får man da mye utstyr på kjøpet, deriblant delskinnseter med elektrisk ryggvinkel- og korsryggjustering, to-soners elektronisk klimaanlegg, fartsholder, kjørecomputer, elektriske vindusheiser i bakdørene, skinntrukket ratt og girspakkule samt alufelger. Det betyr at man sitter med en stor, nærmest komplett utstyrt og firehjulsdrevet stasjonsvogn for 414.000 kroner.

Ingen opplagte konkurrenter

Hvis god bakseteplass og stort lasterom står høyt på agendaen, har Passat 4Motion 2.0 TDI i praksis ingen utfordrere. For eksempel leveres verken Ford Mondeo, Opel Vectra eller Toyota Avensis med firehjulsdrift.

Skoda Octavia 1.9 TDI 4x4 L&K: 346.000 kr

Vis mer


Hvis man er villig til å leve med mindre bakseteplass og en svakere dieselmotor, kommer man imidlertid ikke utenom Skoda Octavia 1.9 TDI 4x4 L&K. Denne usedvanlig velutstyrte stasjonsvognen koster 346.000 kroner - hele 68.000 kroner mindre enn Passaten. Firehjulsdriften er den samme og Octavia har i tillegg ekstra høy bakkeklaring, noe Passat mangler. På den annen side er selvsagt Octavias 1,9-liters motor (105 hk/250 Nm) svakere enn Passatens 2,0-liter (140 hk/320 Nm). Når det er sagt må det understrekes at vi i sammenheng med vår nylig avholdte stortest opplevde at 1,9-literen gjorde en svært god jobb i Passat, som både er større og tyngre enn Octavia.

Det er forøvrig interessant å merke seg hvordan Volkswagen-konsernet forsøker å skape skiller mellom Passat og Octavia. Begge biler er tilgjengelige med både 1.9 TDI- og 2.0 TDI-motorene i forhjulsdrevne utgaver, men med firehjulsdrift har de blitt tildelt hver sin motor.

Audi A4 2.0 TDI Avant quattro: 432.000 kr

Vis mer


Hvis bakseteplass og lasterom ikke er avgjørende, dukker nok en konsernslektning opp - Audi A4 2.0 TDI Avant quattro. Samme motor, enda høyere opplevd kvalitet - men trangere, svakere utstyrt og dyrere. Audien koster nemlig 432.000 kroner - 18.000 kroner mer enn Passaten.

Alfa Romeo Sportwagon Q4 blir en mer perifer konkurrrent. 150-hesters dieselmotor ja, men mindre og dyrere (439.000 kr).

Få modeller

Mens det nærmest månedlig dukker opp nye SUV-modeller, er altså den firehjulsdrevne stasjonsvognen en truet art. Selv når vi åpner for bensinmotor forblir utvalget magert. Kun én ny aktør dukker opp, Subaru Legacy, som starter på 366.000 kroner.

Konklusjon

Vis mer


Vi mener Volkswagen Passat 4Motion og Skoda Octavia 4x4 er de mest interessante firehjulsdrevne stasjonsvognene på markedet i dag. Passat er størst og gjør dermed aller best nytte som familiebil. Men med en prisfordel på nesten 70.000 kroner, kan det være god grunn til å sjekke ut om man kan leve med Octavia-baksetene.

  • Du finner tekniske data og en utstyrsoversikt her.
  • Store bilder finner du her.
  • Les hvorfor Passat vant vår familiebiltest her.
  • Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder