Konklusjon og konkurrenter

C1 er en morsom og underholdende bil. Men det er også Toyota Aygo. Hvis målet er mest mulig minibil for pengene er imidlertid Kia-forhandleren riktig adresse.

Vis mer


Citroën C1 starter på 131.000 kroner, men denne innstegsvarianten er så ribbet for utstyr at den vil være uinteressant å eie og vanskelig å bli kvitt etterpå. Hvis man vurderer C1 er det dermed SX-utgaven man bør satse på. Denne koster 149.000 kroner, 18.000 kroner mer enn grunnutgaven. Til gjengjeld får man, som beskrevet i forrige kapittel, en langt bedre utstyrt bil.

Men man kjøper selvsagt aldri en bil uten først å ha kikket nærmere på de aktuelle konkurrentene. Spesielt når den aktuelle bilen, som C1, har to nærmest identiske rivaler.

Peugeot 107 Trendy

Peugeot 107 leveres i to utstyrsnivåer; Urban og Trendy. Trendy tilsvarer SX og koster 139.000 kroner. Hos Peugeot er imidlertid klimaanlegg ekstrautstyr. Med klimaanlegg stiger prisen til 146.000 kroner, noe som betyr at 107 vinner prisduellen med 3.000 kroner.

Toyota Aygo +

Vis mer


Aygo +, som er høyeste utstyrsnivå hos Toyota, koster 143.000 kroner. Også Toyota har valgt å overlate til kundene om de ønsker klimaanlegg eller ikke. Med klimaanlegg stiger prisen til 152.000 kroner. Dermed kan det ved første øyekast se ut som om Aygo er det dyreste alternativet. Hvis vi tar en nærmere kikk på utstyrslistene viser det seg imidlertid at Aygo + i motsetning til C1 og 107 leveres med hodekollisjonsputer, noe som absolutt er verdt å ta med seg. I tillegg kan Aygo + skilte med høyttalere i baksetene, noe de to rivalene mangler.

Varmeseter

Verken C1, 107 eller Aygo kan leveres med originalmonterte setevarmere, noe som er en stor svakhet i vinterlandet Norge. De norske Citroën- og Peugeot-importørene kan opplyse at de muligens vil kunne tilby ettermontering av setevarmere i Norge, men ingen av dem kan si noe sikkert om når - og hva dette vil koste. Toyota-importøren lover imidlertid at Aygo-kunder allerede i dag kan få ettermonterte varmeseter i sin Aygo mot et pristillegg på cirka 3.000 kroner.

Annenhåndsverdi

Vis mer


Aygo+ koster altså 3.000 kroner mer enn C1 1.0i SX. Til gjengjeld får man hodekollisjonsputer, seks høyttalere og garanti for at setevarme-problematikken lar seg løse. Vi kommer heller ikke utenom problematikken omkring annenhåndsverdi. Toyota har opparbeidet seg et svært solid rykte, ikke minst i Norge, noe som har medvirket til at de ulike Toyota-modellene har holdt seg godt i pris. Det samme kan ikke sies om Citröen. Aygo peker seg dermed ut som det beste valget.

Identiske biler

Vi pleier ikke å legge altfor stor vekt på Toyotas gode rykte i våre konkurrent-sammenligninger. For eksempel mener vi at Volkswagen Passat er en så mye bedre bil enn Toyota Avensis at vi anbefaler våre lesere førstnevnte - til tross for Toyotas høye status når på områdene kvalitet og annenhåndsverdi. Denne gangen har vi imidlertid en helt spesiell situasjon, fordi vi vurderer tre biler som i praksis er nærmest identiske.

Det betyr ikke at vi mener at du som er på jakt etter minibil skal løpe til nærmeste Toyota-forhandler. Først bør du nemlig ta en tur til Kia-forhandleren.

Kia Picanto 1.0 EX Team Poiree

Vis mer


Topputgaven av Kia Picanto, Team Poiree, koster 146.000 kroner. For denne summen får man, utover det man får i "C107go", blant annet fire elektriske vindusheiser, elektrisk justerbare og oppvarmede speil, skinntrukket ratt, tåkelys, alarm - og setevarmere. Man får også en firesylindret og langt mindre støyende motor og skivebremser på bakhjulene. Picanto har i tillegg tre sitteplasser i baksetet og en mer avansert bakseteløsning.

Riktignok er radio ekstrautstyr. Picanto-motoren er litt svakere og tørstere enn C1-motoren og bilen er ikke like morsom å kjøre som de fransk-japanske rivalene.
Likevel fremstår Picanto etter vårt syn som klassens beste kjøp. Dette har ikke bare sammenheng med det høye utstyrsnivået, men også med det faktum at Picanto generelt oppleves som en mer påkostet og eksklusiv bil enn C1.

Ribbede småbiler

C1, 107, Aygo og Picanto tilhører den såkalte minibil-klassen. Den som vurderer å kjøpe minibil bør være klar over at prisspranget opp til den såkalte småbil-klassen ikke er så voldsomt. Småbiler som Ford Fiesta, Hyundai Getz, Nissan Micra, Skoda Fabia og Volkswagen Polo er alle tilgjengelige fra rundt 150.000 kroner. Dette er ribbede utgaver, men hvis man er villig til å bevege seg oppover mot 180.000 kroner kan man bli eier av en relativt velutstyrt småbil.

Konklusjon

Vis mer


Citroën C1 1.0i SX er en sjarmerende, underholdende og overraskende romslig bil. Motor- og dekkstøy, billige løsninger og svakt utstyrsnivå gir imidlertid en følelse av at C1 er en uferdig bil.

Hvis man er villig til å overse nevnte svakheter, gjør man sannsynligvis det beste kjøpet hvis man i stedet velger å satse på Toyota Aygo. Vi mener imidlertid at Kia Picanto for tiden er det beste minibil-kjøpet du kan gjøre.

  • Du finner tekniske data og en utstyrsoversikt her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Citroën-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder