Konklusjon og konkurrenter

Med størrelse og motorkraft som utgangspunkt er Audi Q7-prisene gode. Volvo XC90 er tøffeste konkurrent.

Vis mer


Audi Q7 3.0 TDI vil koste 847.000 kroner, noe som er en tiltalende pris. Selv om vi ikke lot oss imponere over plassutnyttelsen, er tross alt Q7 betydelig større enn sine konkurrenter. I tillegg er motoren klassens heftigste. Det betyr ikke bare at bilen får gode ytelser, men dessverre også at den rammes hardt av det norske avgiftssystemet. Derfor er det interessant at den norske Audi-importøren nøyer seg med 847.000 kroner.

ML 320 CDI og RR TDV6

Det betyr nemlig at Q7 blir 4.000 kroner rimeligere enn Mercedes-Benz ML 320 CDI (851.000), som er betydelig mindre og har noe færre hestekrefter. Det betyr også at Q7 er 18.000 kroner billigere enn Range Rover Sport TDV6 (865.000), som har en mindre og betydelig svakere motor. Sistnevnte er en ren sinke sammenlignet med Q7 3.0 TDI.

X5 og Touareg

Vis mer


BMW X5 3.0dA koster 824.000 kroner - bare 23.000 kroner mindre enn Q7. Med tanke på denne bilens alder, begrensede lastekapasitet og svake nybilgaranti fremstår den ikke som en verdig Q7-konkurrent.

Familiemedlemmet Volkswagen Touareg har nettopp blitt satt kraftig ned i pris og koster nå 826.000 kroner med en noe svakere versjon av Q7-motoren. Touareg er i likhet med Range Rover Sport mye tøffere enn Q7 utenfor allfarvei, men har ikke den samme opplevde kvalitet eller lasteplass som Q7. Også sammenlignet med Touareg fremstår derfor Q7 som gunstig priset.

Volvo XC90 D5

Vis mer


Det finnes selvsagt flere andre potensielle Q7-konkurrenter enn dette, for eksempel Jeep Grand Cherokee og Toyota Land Cruiser. Den farligste konkurrenten vil imidlertid bli Volvo XC90. XC90 D5 med syv seter og utstyrsnivå Summum koster nemlig "bare" 712.000 kroner - 135.000 kroner mindre enn Q7.

Volvo-motoren er ikke i nærheten av Q7-motoren verken når det kommer til slagvolum, effekt eller dreiemoment. Dette er blant årsakene til at XC90 utløser 143.000 færre avgiftskroner enn Q7. Heller ikke automatgirkassen er på Q7-nivå og XC90 er en mindre bil enn Q7.

Men hvis man klarer seg med Volvo-motoren, så fremstår XC90 som en svært interessant bil. Ikke bare er bilen 135.000 kroner billigere enn Q7. I tillegg kan Volvo friste med godsaker som elektrisk justerbare skinnseter og alarm inkludert i prisen.

Q7 4.2 FSI: 1.232.000 kr

Vis mer


Audi Q7 4.2 FSI koster 1.232.000 kroner - 385.000 kroner mer enn dieselutgaven. Riktignok er bensinutgaven bedre utstyrt enn 3.0 TDI, for eksempel følger både luftfjæring, elektrisk justerbare skinnseter, xenonlykter, CD-veksler, fargeskjerm og tredje seterad med på kjøpet. Men fordi dieselmotoren etter vårt syn er mer enn tilstrekkelig for Q7, blir prisforskjellen så stor at 4.2 FSI fremstår som lite interessant.

Konkurransedyktig

Den som imidlertid har penger nok til å vurdere en Q7 med V8-motor, skal vite at denne er enda mer konkurransedyktig enn dieselutgaven. Både Ranger Rover Sport V8 (1.273.000), Porsche Cayenne S (1.290.000) og Mercedes-Benz ML 500 (1.295.000) er dyrere enn Q7 til tross for svakere motorer. BMW X5 4.4iA (1.184.000) og Volvo XC90 V8 (1.170.000) er noe rimeligere og sistnevnte er i tillegg svært godt utstyrt. Ingen av dem kan imidlertid måle seg mot Q7s 350 hestekrefter.

Konklusjon

Vis mer


Vi må teste Q7 skikkelig på norsk jord før vi tør konkludere altfor bastant. Det som imidlertid synes ganske klart, er at bilen har så mange sterke sider at den hevder seg blant de beste bilene i sitt segment.

Hvis målet er mest mulig bil og motorkraft for pengene fremstår i tillegg prisene som gode. Q7 har imidlertid to problemer. For det første er størrelsen i seg selv en ulempe hvis bilen skal leve sitt liv i byen. For det andre har Audi utrustet bilen med en svært kraftig dieselmotor, noe som straffes hardt av det norske avgiftssystemet. Dermed blir syvseteren Volvo XC90, som har en mindre, svakere og mer avgiftsgunstig motor, svært mye rimeligere enn Q7. Det gjenstår å se om Q7 vil klare å forsvare en så stor prisforskjell.

  • Store Q7-bilder finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder