Konklusjon og konkurrenter

Nye Toyota Yaris entrer et markedssegment hvor det er mye å velge i. Og hvor pris er en relativt viktigere faktor når valget skal tas enn det er i høyereliggende segmenter.

Vis mer
Vis mer


Det har skjedd en god del i dette segmentet siden forgjengeren ble lansert. For tiden undergår småbilsegmentet en prosess som gjør at vi etterhvert må revurdere begrepet "småbil". Disse bilene er nemlig minst like rommelige og anvendbare til daglig som kompaktbilene (altså i prinsipp segmentet over) - var for 10 - 15 år siden.

Liten familiebil

Testbilen til 212.500 kroner er slett ikke noen innstegsvariant innen Yaris-familien, men den er etter vårt syn den som best kombinerer de nye familievennlige egenskapene (plass, fleksibilitet, praktiske hensyn) med en drivlinje som gjør den brukbar ikke bare i byen men også både på landevei og motorvei hvor den ikke trenger å rødme over sine ytelser i det generelle trafikkbildet. De kommende konkurrentene heter Fiat Grande Punto, Renault Clio og Peugeot 207. De vil alle ha interessante og spreke dieselmotoriseringer. Imidlertid er alle tre cirka 25 centimeter lengre og er dermed mindre praktiske i bytrafikk. Forøvrig må vi vente på mer detaljerte priser og spesifikasjoner. Vi må derfor vurdere Yaris II opp mot det som finnes i markedet i dag.

Polo, Fabia, Colt

Vis mer

Yaris II fås fra vel 160.000 kroner med enliters bensinmotor og med minimalt med utstyr. I våre øyne er ikke de rimeligste versjonene med bensinmotor særlig konkurransedyktige på pris. Med utstyrsnivået Sol er spesifikasjonen riktig brukbar, men prisen plusses på med 20.000 kroner.

Når vi vurderer konkurransen til Yaris D-4D Sol med fem dører konstaterer vi at produktet posisjonerer seg meget bra. For de 212.500 kronene får man en sterk dieselmotor som, kombinert med solide kjøreegenskaper gir kjøreglede. Man får også et meget bra forhold mellom ytre mål og rommelighetsfølelse og i tillegg bra, familievennlig fleksibilitet, samt et betryggende sikkerhetsskussmål: fem stjerner i EuroNCAP-testen. Etter å ha anvendt eliminasjonsmetoden på konkurrentene (Ofte på gunn av inadekvat dieselalternativ) sitter vi igjen med to motorer og tre biler:

- Mitsubishi Colt 1,5 Invite koster såvidt over 200.000 kroner med en bombe av en dieselmotor under panseret (1,5 liter, 95 hestekrefter og 210 newtonmeter). Den blir imidlertid like dyr hvis vi korrigerer for utstyrsnivå (klimaanlegg er ekstrautstyr). Colt er noe større enn Yaris og kan, i likhet med denne, skilte med god plassutnyttelse og fleksibilitet.

- Skoda Fabia i utførelsen Elegance koster 203.000 kroner med 1,4-liters dieselmotor som yter 80 hestekrefter og 195 newtonmeter.

- VW Polo i utførelsen Comfortline med samme motor som ovennevnte koster omtrent det samme som Yaris. Yaris er imidlertid mer praktisk innrettet og også sprekere enn både Polo og Fabia.

Vis mer


Liten familiebil

Konklusjonen må bli at Toyota har lykkes med sitt generasjonsskifte. De har greid å kombinere forbedring, modernisering og kontinuitet. Imidlertid tetner samtidig stadig feltet til og det ville være overraskende om Yaris II greide å beholde en like dominerende stilling som forgjengeren. Skulle den greie det burde Yaris 1,4 D-4D Sol i såfall ha sin del av æren. Som vi har sett plasserer den seg nemlig riktig gunstig når det gjelder forholdet pris/ytelser og har i denne utførelsen mest å frykte fra Mitsubishi og paret VW/Skoda. Det må imidlertid også nevnes på tampen at tilsvarende motorisert Corolla ikke koster mer enn cirka 15.000 kroner mer...

Pris og spesifikasjoner finner du her.

Store bilder fra testen finner du her.