Konklusjon og konkurrenter

Nye Toyota RAV4 er en svært god bil og uten tvil et av de beste kjøpene du kan gjøre hvis du er på jakt etter en folke-SUV.

Vis mer


Tredje generasjon RAV4 har svært mange sterke sider og fremstår som et langt bedre kjøp enn sin forgjenger. For eksempel befinner bilen seg minst én divisjon over Honda CR-V og Nissan X-Trail når interiør og opplevd kvalitet er målestokken. Nye RAV4 er også blant klassens mest lettkjørte og har et velfungerende firehjulsdriftssystem. Bensinmotoren er blant klassens beste og selv om RAV4 foreløpig ikke er testet av Euro NCAP, regner vi med at den er blant klassens sikreste biler. Nye RAV4 kan nemlig skilte med syv kollisjonsputer, deriblant en egen pute for beskyttelse av førerens ben. Aktive hodestøtter og beltestrammere er også på plass.

Avansert stabilitetsprogram

Heller ikke når det gjelder aktiv sikkerhet har RAV4 noe å skamme seg over. Elektronisk stabilitetsprogram (ESP) er standardutstyr og dette samarbeider med både servostyring og firehjulsdrift-system. Toyota er i tillegg kjent for høy driftssikkerhet og høye annenhåndspriser. Dermed er det svært mye som taler i RAV4s favør.

Dessverre er ikke RAV4 like komfortabel og romslig som de tøffeste konkurrentene. Hadde den vært det, hadde den utvilsomt vært klassens beste kjøp.

Fra 355.000 kroner

Vis mer


Nye RAV4 kan leveres med tre motoralternativer og i fire utstyrsnivåer. Rimeligste versjon er innstegsversjonen med bensinmotor, som koster 355.000 kroner. Med dieselmotor stiger prisen med drøye 19.000 til 374.000 kroner.

Innstegsversjonen leveres som nevnt med både ESP og syv kollisjonsputer. Standardutstyret omfatter også integrert radio/CD-spiller, manuelt klimaanlegg, kjørecomputer og elektriske vindusheiser rund baut. Det må også nevnes at RAV4 har varmetråder i nedre del av frontruten og mulighet for å koble ut passasjerkollisjonsputen.

Sport: 373.000 kroner

Vi mener imidlertid at det neste utstyrsnivået, Sport, er langt mer interessant. Den som velger Sport får nemlig oppgradering til elektronisk klimaanlegg med to soner, CD-skifter og skinntrukket multifunksjonsratt. I tillegg kommer elektrisk innfellbare sidespeil, skinntrukket girspak, tåkelykter og - ikke minst - aluminiumsfelger. Sport-pakken koster drøye 18.000 kroner. Det betyr at prisen med bensinmotor stiger til 373.000 kroner, mens dieselutgaven kommer opp i 392.000.

Executive: 396.000 kroner

Vis mer


Neste utstyrsnivå heter Executive, og koster snaue 23.000 kroner. Executive-pakken omfatter skinnseter, elektrisk justerbart førersete, nøkkelfri adgang og start, regnsensor, fartsholder og automatisk nedblendbart bakspeil. 23.000 kroner for en slik utstyrspakke fremstår som relativt rimelig, og vil nok føre til at ganske mange velger å satse på Executive, selv om bensinutgaven da kommer opp i 396.000 kroner og dieselutgaven ender opp på 415.000.

2.2 D-4D X: 477.000 kroner:

Vi går ikke nærmere inn på det øverste utstyrsnivået her. Dette kalles X, men kan kun leveres i kombinasjon med den heftigste dieselmotoren. RAV4 D-4D X koster hele 477.000 kroner.

Vi gjentar også at bensinutgaven kan leveres med automatgir, noe som koster drøye 16.000 kroner.

RAV4 2.0 VVT-i Sport: 373.000 kr

Vis mer


Selv om Executive-pakken fremstår som ganske interessant, velger vi her å ta utgangspunkt i den mer moderate Sport-utgaven. En Sport-utgave med bensinmotor og manuell girkasse koster altså 373.000 kroner - vel å merke før de sure ekstrautgiftene. La oss se nærmere på hva de tøffeste konkurrentene har å by på.

Honda CR-V 2.0 ES: 357.000 kr

Honda CR-V vant vår store SUV-test i 2003, og er fortsatt blant våre favoritter i denne klassen. CR-V er klassens lengste bil og tilbyr derfor enda bedre plass enn nye RAV4. CR-V har i tillegg gode kjøreegenskaper og en svært sprek bensinmotor. CR-V preges imidlertid av et billig interiør og lav kvalitetsfølelse sammenlignet med nye RAV4. På den annen side har bilen større akselavstand og et hjuloppheng som produserer høyere komfort enn RAV4.

Honda CR-V 2.0 ES har omtrent det samme utstyrsnivået som RAV4 Sport og koster 357.000 kroner, 16.000 kroner mindre enn RAV4.

Nissan X-Trail 2.0 Sport: 348.000 kr

Vis mer


Nissan X-Trail er også blant våre favoritter. I denne sammenligningen har imidlertid X-Trail et stort problem - bensinutgaven kan nemlig ikke leveres med ESP. Vi anbefaler ingen å kjøpe ny bil uten ESP, i hvert fall ikke i denne prisklassen, og dermed er X-Trail automatisk diskvalifisert.

Vi gjør imidlertid oppmerksom på at dieselutgaven (og 2,5-liters bensinmotor) kan leveres med ESP. Vi vil komme tilbake til denne i sammenheng med test av RAV4 D-4D.

Suzuki Grand Vitara 2.0 16V Limited: 355.000 kr

Nye Suzuki Grand Vitara overrasket oss positivt da vi testet bilen i september 2005. Bilen er ikke like lettkjørt som RAV4 og verken bensinmotor eller girkasse er i samme divisjon. På den annen side har bilen et tøft utseende, et flott interiør, solid firehjulsdrift, høy komfort og gode kjøreegenskaper.

Det som imidlertid imponerer mest, er den voldsomme utstyrspakken. Grand Vitara 2.0 16V Limited leveres nemlig med skinnseter, navigasjon, xenonlykter, nøkkelfri adgang, elektrisk takluke og fartsholder. I bunn ligger selvsagt elektronisk klimaanlegg og rattbetjent radio. Med utgangspunkt i dette voldsomme utstyrsnivået fremstår prisen, 355.000 kroner, som svært gunstig.

Men også Grand Vitara har et stort problem - den har ennå ikke fått ESP. Den norske Suzuki-importøren lover at ESP er på vei og hvis prisen forblir uendret med ESP på plass, vil Grand Vitara være en bil alle potensielle RAV4-kjøpere må ta med i beregningen. Men inntil ESP er på plass, er altså ikke Grand Vitara en bil vi kan anbefale.

Konklusjon

Vis mer


Nye RAV4 er uten tvil blant de aller beste kjøpene i sin klasse. Verken Ford Maverick, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Mitsubishi Outlander eller Subaru Forester kan etter vårt syn utfordre Toyotas nye stolthet. Nissan X-Trail mangler ESP og det samme gjelder Suzuki Grand Vitara. Inntil Grand Vitara får ESP, har bensinutgaven av nye Toyota RAV4 i praksis kun én konkurrent - Honda CR-V.

Den som legger avgjørende vekt på komfort og plass vil nok trives best med en CR-V. Men hvis interiør, finish og total kvalitetsopplevelse legges til grunn, er det ingen tvil om hvilken bil du bør velge.

Ja, RAV4 burde vært mer komfortabel og kunne gjerne vært enda litt større. Det hadde også styrket bilens posisjon om den var 15.000 til 20.000 kroner billigere. Likevel, når det kommer til stykket har Toyota RAV4 så mange sterke at nevnte punkter mer enn oppveies. RAV4 fremstår derfor som klassens beste allrounder.

  • Du finner tekniske data og en utstyrsoversikt her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder