Konklusjon og konkurrenter

Med IS250 har vi med en rendyrket premiumbil å gjøre. Vi var ikke fullstendig overbevist når det gjalt forgjengeren om at den kunne konkurrere fullverdig mot tyskerne, men det er vi denne gangen. Opplevd kvalitet, oppførsel på veien, motorkarakteristikk: Lexus har ikke å rødme på noen av disse områdene. Det har også Lexus tatt konsekvensen av, og forlanger premium-pris for premium-bil.

Vis mer


Vi har allerede nevnt at Lexus IS koster fra 463.700 kroner. Det er for dieselversjonen med manuell girkasse. En IS250 med 2,5-liters V6-motor og automatgir som vi har testet, koster fra 542.500 kroner, mens prislappen på versjonen med manuell (sekstrinns) girkasse lyder på 525.500. Vår testbil var i tillegg utstyrt med alt tilgjengelig utstyr, og prislappen lyder da på 636.800 kroner (Se lenken til pris, utstyr og tekniske data nedenfor for detaljer). Allerede i basisversjon er IS250 velutstyrt med 16-toms aluminiumsfelger, nøkkelfri adgang og start, konstantfartsholder, alarm, elektrisk innfellbare speil, to-soners automatisk klimaanlegg, CD-veksler og 13 høyttalere til stereoanlegget. Som nevnt er også bilen utstyrt med hele åtte kollisjonsputer. Vi nevner nedenfor noen aktuelle konkurrenter. Den aldrende Mercedes C-klasse faller etter vår mening litt på siden; den har mer med klassisk eleganse og komfort å gjøre - og prisen på en C 230 Elegance med automatgir er 570.000 kroner før man plusser på ekstrautstyr.

Vis mer


BMW

Som vi har antydet i titelen er BMW åpenbart, med sin 325i, den konkurrenten Lexus selv har blinket ut som erkerivalen. En 325iA koster 530.400 kroner, altså litt mindre enn Lexus, men sistnevntes utstyrsnivå mer enn oppveier for det. BMW fremstår som noe sprekere med sin rekkesekser på 218 hestekrefter, og entusiaster vil nok oppleve den som mer underholdende å kjøre. Utstyrsnivå og bare to års garanti trekker ned for BMWs vedkommende.

Audi

Audi stiller i konkurransen med to færre sylindre og en turbo. Audi A4 2,0T FSI med multitronic-girkasse er klart rimeligere med sin prislapp på 472.600 kroner. Med sin friske turbomotor - kjent fra Golf GTI - som yter 200 hestekrefter, er den i hvertfall ikke noe tregere enn den tyngre IS250.

Vis mer


Eventuelt

Merker man også kan vurdere i denne klassen er Saab, Jaguar og nå også Alfa Romeo. En Saab 9-3 2,0 TS Vector på 210 hestekrefter koster fra cirka 435.000 kroner. Det er imidlertid et stykke opp til Lexus' premiumnivå. Jaguar X-type 2,5 V6 med automatgir er sammenlignbar på mange måter og koster omtrent det samme som Lexus IS250, 540.000 kroner, i Executive-utførelse. Jaguaren har firehjulsdrift. Alfa Romeo 159 er også idag en aktør å regne med i premiumselskapet. Ytelsesmessig har den imidlertid ingen direkte rival til Lexus IS250; Nærmest kommer en 2,2 JTS med en 185-hesters firesylindret motor til 455.000 kroner, men her er som nevnt Lexus klart overlegen når det kommer til motor.

Vis mer


Lexus IS250 er ingen billig bil, men det er ikke konkurrentene heller. Objektivt sett må man likevel være spesielt motivert - og som vi har sett finnes det gode grunner til å være det - for å velge Lexus fremfor for eksempel BMW og Audi. Og forøvrig finnes altså outsidere som Jaguar og Saab på sidelinjen. Alt i alt har Lexus utvilsomt sin plass i dette selskapet - og den plassen har gode sjanser til å bli større; risikoen for å velge "feil" kan ses på som null, og resten er et spørsmål om smak, behag og... lommebok.

Pris, utstyr og tekniske data finner du en oversikt over her.

Store bilder av Lexus IS 250 finner du her.