Konklusjon og konkurrenter

Med 1,8-liters bensinmotor er Mazda 6 en svært interessant stasjonsvogn. Med dieselmotor er ikke bilen like konkurransedyktig.

Vis mer


Mazda 6 2.0 MRZ-CD starter på 307.000 kroner. For denne prisen får man en sedan i laveste utstyrsnviå - Comfort. Stasjonsvognutgaven koster 6.000 kroner mer, altså 313.000 kroner.

Vi tar imidlertid utgangspunkt i neste utstyrsnivå - Touring. Touring koster 10.000 kroner mer enn Comfort, men er til gjengjeld langt bedre utstyrt. Touring-utgavene leveres blant annet med ESP, elektronisk klimaanlegg, rattbetjent radio, rattbetjent fartsholder og kjørecomputer. I tillegg kommer fire elektriske vindusheiser med ett-trykk-funksjon, belyste sminkespeil, mulighet for utkobling av passasjer-kollisjonsputen samt skinntrukket ratt, girspak og håndbrekk. Den passive sikkerheten ivaretas blant annet av seks kollisjonsputer, aktive hodestøtter og beltestrammere med kraftbegrensere i forsetene.

Storebror 35.000 kroner dyrere

Vis mer


En Mazda 6 stasjonsvogn med 121-hesters dieselmotor og utstyrsnivå Touring koster altså 323.000 kroner. Er dette en god pris?

La oss først se nærmere på det andre dieselalternativet, som forvirrende nok bærer samme navn - 2.0 MZR-CD. Denne motoren yter 143 hestekrefter og hele 360 Nm og skal på papiret klare 0 til 100 på 9,8 sekunder (mot 10,9). Vi har ikke testet denne motoren, men antar at den oppleves som svært sprek.

Med denne motoren koster imidlertid bilen 358.000 kroner, altså 35.000 kroner mer enn lillebror. Med utgangspunkt i at lillebror etter vårt syn gjør en svært god jobb, ville vi tenkt oss svært godt om før brukte 35.000 kroner på å avansere til storebror.

Bensinalternativet langt rimeligere

Vis mer


Men hva med bensinalternativene? Mazda 6 kan nemlig leveres med en flott 1,8-liters bensinmotor. Denne er riktignok ikke på langt nær så sterk og yter på papiret bare 165 Nm ved 4.300 omdreininger. I virkeligheten oppleves imidlertid motoren som sterk nok for Mazda 6. Og når det kommer til effekt og akselerasjon står ikke bensinalternativet mye tilbake for dieselmotoren. Mazda 6 1.8 kan nemlig skilte med 120 hestekrefter og 0 til 100 på 11,2 sekunder. Derfor kommer vi ikke utenom Mazda 6 1.8 Touring, som koster 274.000 kroner - hele 49.000 kroner mindre enn dieselalternativet.

Beskjedne summer å spare på lavere forbruk

Bensinmotoren har selvsagt et høyere forbruk, nærmere bestemt 0,79 liter per mil ved blandet kjøring (mot 0,61). Man skal imidlertid kjøre mye og lenge før man henter inn den store prisforskjellen. Ifølge vår egen "Bensin eller diesel?"-kalkulator sparer man ikke mer enn snaue 3.000 kroner i året med en kjørelengde på 12.000 kilometer.

Rimelig med bensinmotor

Vis mer


Mazda 6 1.8 Touring er ikke bare rimeligere enn Mazda 6 2.0 MZR-CD. Som vi viste i forrige test er Mazda 6 1.8 Touring også rimeligere enn de argeste konkurrentene. For eksempel er bilen 25.000 kroner billigere enn en Volkswagen Passat 1.6 FSI, som koster 299.000 kroner. Når Mazda 6 1.8 i tillegg kan skilte med større slagvolum, høyere effekt og mer utstyr blir bilen et interessant alternativ. Dette til tross for at Volkswagen Passat vant vår stortest i november i fjor (mot Toyota Avensis og Opel Vectra), og dermed i utgangspunktet er vår klassefavoritt.

For liten prisfordel

Vis mer


Også Mazda 6 2.0 MZR-CD Touring er rimeligere enn de tøffeste konkurrentene - men marginene er langt mindre. Aller farligst er Volkswagen Passat 1.9 TDI Comfortline, som koster 327.000 kroner, bare 4.000 kroner mer enn Mazdaen. Riktignok er Passat-motoren svakere og utstyrsnivået dårligere. På den annen side er Passat både nyere og større enn Mazda 6. Passat har også klasseledende kjøreegenskaper og kan skilte med enda høyere komfort og kvalitetsfølelse enn Mazda 6.

Hadde prisforskjellen også denne gangen vært 25.000 kroner, skulle vi ha utropt Mazda 6 2.0 MZR-CD en til et interessant Passat-alternativ. Det er den imidlertid ikke, og dermed fremstår Passat som et mer fornuftig valg.

  • Du finner tekniske data og en utstyrsoversikt her.
  • Store bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale sist gang vi testet Mazda 6.
  • Her finner du mer Mazda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder