Konklusjon og konkurrenter

Prismessig klarer 300C 3.0 CRD seg godt mot konsernfetter Mercedes-Benz E-klasse, men to andre konkurrenter stiller den i et prismessig dårlig lys på grunn av gode ytelser fra mindre avgiftstunge motorer.

Vis mer


For både BMW 5-serie og Audi A6 stiller med like spreke varianter med lavere prislapp, og det er effektiv utnyttelse av motorer med mindre slagvolum og effekt.

Utstyrsfordel

Chrysler 300C 3.0 CRD Touring koster fra 668.000 kroner, og har mye utstyr inkludert i prisen. Elektrisk seteinnstilling og automatgir er for eksempel standard. Vi kjørte en Limited-utgave som for 23.000 kroner ekstra får elektrisk justerbare pedaler og navigasjonssystem. Rikt standardutstyr gjør at 300C får et lite prisforsprang, men ulemper som kun fire kollisjonsputer og nøkkellås på bensinlokket trekker ned.

Innen familien

Mercedes-Benz E280 CDI har som sagt samme motoren med litt mindre effekt. Prisen er likevel 90.000 kroner høyere, og selv om forbedringen fra forrige generasjon har vært merkbar, forsvarer den ikke den store prisforskjellen. For en E 320 CDI som har samme effekt som 300C er prisen hele 815.000 kroner, og selv om den er mer effektiv med en bedre girkasse er prisforskjellen alt for stor.

Audi og BMW

BMW 525 D A Touring varter opp med bedre akselerasjon til tross for en halv liter mindre slagvolum og over 40 færre hestekrefter. Prislappen er også mer sympatisk, den starter på 598.000 kroner, men vil nok nærme seg 300C med ekstrautstyr på plass. For ikke bare å være kvikk i akselerasjonen, men også beholde et overtak i forbikjøringssituasjoner, må man nok opp på 530 D A Touring som koster 735.000 kroner. Da er 5-serien på høyde når det gjelder dreiemoment, og et hestehode foran når den gjelder hestekrefter; 231 hestekrefter.

Audi A6 er mer sammenliknbar i størrelse, og for å få automatgir på den minste V6-dieselen må man kjøpe firehjulsdrift i tillegg. Det er bare en fordel i Norge, og for 631.000 kroner får man en 2,7-liter V6-diesel som yter 180 hestekrefter og 380 Nm. Er du ute etter ytelser er 3-literen mer interessant, med 225 hestekrefter og 450 Nm parkerer den 300C i akselerasjonen, men koster også 729.000 kroner.

Konklusjon

Vis mer


Du må gi 300C kreditt for utseende, krefter og stil for å veie opp for litt tilårskommen konstruksjon. Gjør du det er den konkurransedyktig på grunn av den fine V6-motoren, men vi mener Audi A6 Avant med 2,7-liter, automatgir og firehjulsdrift er et mer fornuftig kjøp selv om den kommer til å koste omtrent det samme med riktig utstyr på plass.

Store bilder av Chrysler 300C 3.0 CRD Touring.

Mer om plass og komfort finner du i denne artikkelen.