Konklusjon og konkurrenter

Et lekkert interiør, høy kvalitetsfølelse og inspirerende kjøreegenskaper taler for BMW X3 2.0i. Dårlige garantier, svakt utstyrsnivå og stivt hjuloppheng taler mot.

Vis mer


Hvis man er på jakt etter en premium-SUV i prisklassen under 500.000 kroner, er BMW X3 det opplagte valget. Dette fordi det kort og godt ikke finnes noe alternativ.

Hvis vi imidlertid fjerner premium-premisset, blir det hele plutselig mer komplisert. Da spretter nemlig en rekke japanske og koreanske alternativer ut fra sivet. De mest interessante blant dem er Honda CR-V og nye Toyota RAV4

Toyota RAV4 2.0 VVT-i Executive: 396.000 kr

RAV4 starter på 354.000 kroner med 2,0-liters bensinmotor. Grunnutgaven av RAV4 er imidlertid ikke spesielt interessant, til det er utstyrsnivået for lavt. Sport-utgaven, som koster 373.000 kroner er imidlertid velutstyrt, for ikke å snakke om Executive-utgaven. Sistnevnte koster 396.000 kroner, og er dermed drøye 50.000 kroner billigere enn X3 2.0i

Omtrent like store

Vis mer
Vis mer
Vis mer


På papiret er RAV4 en del mindre enn X3. Sistnevnte er nemlig 457 centimeter lang og 185 centimeter bred, mens RAV4 bare er 440x182 centimeter. Likevel, i virkeligheten oppleves de to bilene som ganske likeverdige når det kommer til plass, noe som sannsynligvis skyldes langt bedre plassutnyttelse i RAV4.

Riktignok er RAV4-lasterommet 20 centimeter kortere enn det vi finner i X3, til gjengjeld er det betydelig bredere. Og når det kommer til benplass i baksete-avdelingen er det faktisk RAV4 som går av med seieren. RAV4 er også den mest fleksible av de to bilene. Blant annet kan baksetene flyttes i lengderetningen og vinkelen på bakseteryggene justeres. I tillegg blir lasteromsgulvet helt flatt når bakseteryggene legges ned, noe det ikke gjør i X3.

Best blant de japanske

RAV4 er også den av folke-SUVene som ypper seg mest når det kommer til interiør. Riktignok er ikke RAV4 på X3-nivå når det kommer til kvalitetsopplevelse, blant annet mangler RAV4 polstret dashbordplast. Heller ikke knapper, brytere, displayer eller generell overflatefinish er på samme nivå. Poenget er imidlertid at RAV4 nærmer seg, mens konkurrenter som Honda CR-V og Nissan X-Trail er milevidt unna.

RAV4 langt bedre utstyrt

RAV 2.0 VVT-i Exectutive koster altså 396.000 kroner - 51.000 kroner mindre enn X3 2.0i. I tillegg er Toyotaen langt bedre utstyrt. Ikke bare får man elektronisk tosone klimaanlegg, CD-skifter, regnsensor og fartsholder med på kjøpet. I tillegg får man skinnseter, elektrisk regulerbart førersete og nøkkelfri adgang.

Vis mer
Vis mer
Nye Toyota RAV4 Vis mer


Velger man i stedet å satse på X3 må man si farvel til alt dette utstyret. Ikke bare det - man må i tillegg si farvel til utstyr som kjørecomputer, multifunksjonsratt, elektrisk oppvarmede sidespeil og tåkelykter. Ja, tro det eller ei, velger man X3 må man faktisk klare seg med manuelt klimaanlegg - uansett hvilket motoralternativ man velger.

Svak nybilgaranti

X3 2.0i er med andre ord svakt utstyrt. I tillegg kommer svært svake garantier. BMW er ett av svært få merker som kun gi to år nybilgaranti og i tillegg avspiser sine kunder med bare seks år rustgaranti. Hos Toyota får man selvsagt 3 og 12 år.

Et annet ankepunkt mot X3 er som nevnt det stive hjulopphenget. Dette er imidlertid et problem som også gjelder RAV4.

X3 eller RAV4?

Hvilken skal du velge? Hvis målet er mest mulig bil for pengene er det ingen tvil - velg RAV4. Med tilsvarende utstyrsnivå som RAV4 Executive vil en X3 2.0i koste langt over 500.000 kroner, noe som innebærer at Toyota har en prisfordel på over 100.000 kroner. I tillegg er RAV4 bedre garantert, mer fleksibel og noe raskere. RAV4 kan om ønskelig også leveres med automatgir.

Hvis man imidlertid er svært opptatt av eleganse, høy opplevd kvalitet og sportslige kjøreegenskaper, er imidlertid X3 det beste valget. Dette forutsetter imidlertid at man er villig til å betale mer enn 100.000 kroner for nevnte egenskaper.

X-Trail 2.0 og Grand Vitara: Mangler ESP

Når utgangspunktet er høye firehjulstrekkere i denne prisklassen bør også Nissan X-Trail og nye Suzuki Grand Vitara nevnes. Disse modellene, som i utgangspunktet har mange sterke egenskaper, har imidlertid et stort problem. X-Trail kan nemlig merkelig nok ikke leveres med ESP i kombinasjon med 2.0-liters bensinmotor, mens Grand Vitara foreløpig ikke kan leveres med ESP i det hele tatt. Inntil dette viktige sikkerhetsutstyret er på plass, er derfor etter vårt syn verken X-Trail 2.0 eller Grand Vitara å anbefale.

Honda CR-V 2.0 Executive: 406.000 kr

Vis mer
Vis mer
Honda CR-V Vis mer


Honda CR-V derimot, har ESP som standardutstyr, og kan i tillegg skilte med langt høyere komfort enn både X3 og RAV4. I tillegg er bilen 458 lang og preget av god plassutnyttelse. CR-V er dermed klassens plassvinner.

Honda CR-V 2.0 har en 150-hesters bensinmotor og skal klare 0 til 100 på bare 10,1 sekunder, noe som betyr at den vinner også denne øvelsen foran RAV4 (10,8) og X3 (11,5).

I utstyrsnivå Executive koster CR-V 406.000 kroner. Da får man blant skinnseter, navigasjon, elektrisk soltak, alarm og automatgir på kjøpet. Det betyr at også CR-V er minst 100.000 kroner billigere enn en X3 med tilsvarende utstyrsnivå.

X3 eller CR-V?

CR-V er altså stor, rask, komfortabel, velutstyrt og relativt rimelig. I likhet med RAV4 selges bilen med tre år nybilgaranti. I utgangspunktet fremstår derfor CR-V som det beste kjøpet. Dette forutsetter imidlertid at man er villig til å leve med et interiør og en kvalitetsopplevelse som befinner seg langt under RAV4 - og enda lenger under X3. Er man det, er det imidlertid ingen tvil om at CR-V bør bli valget.

Konklusjon

Mest mulig plass, komfort og bil for pengene? Velg CR-V. Mest mulig stil, eleganse og sportslighet? Velg X3. Kompromiss-orientert? Velg nye Toyota RAV4.

  • Du finner tekniske data og en utstyrsoversikt her.
  • Store bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale første gang vi testet X3.
  • Test av nye RAV4
  • Test av Honda CR-V 2.0 Executive
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder