Konklusjon og konkurrenter

Den som har drøye 500.000 kroner å legge i en stor stasjonsvogn kommer ikke utenom 520dA Touring, som fremstår som et godt kjøp.

Vis mer


BMW 520dA er treg i starten og mindre komfortabel enn sine tyske erkekonkurrenter. Samtidig har bilen svært mange sterke sider. En av dem er dieselmotoren, som opplagt ligger et hestehode foran alternativene fra Audi og Mercedes-Benz. En annen styrke er de underholdende kjøreegenskapene, som sørger for at ingen annen stasjonsvogn i denne størrelsesklassen kan utfordre BMW 5-serie når det kommer til kjøreglede.

515.000 kr

BMW 520dA har også en stor prisfordel sammenlignet med Mercedes-Benz E-klasse. Dette er for så vidt ikke uventet, Mercedes-Benz utmerker seg ved å nesten alltid være betydelig dyrere enn rivaliserende BMW-modeller. Det som er mer overraskende, er at BMW for en gangs skyld også utfordrer Audi på pris.

BMW 520dA koster nemlig 515.000 kroner. For denne summen får man en flott motor som yter 163 hestekrefter og voksne 340 newtonmeter.

Audi A6 2.0 TDI Avant Multitronic: 494.000 kr

Vis mer


Audis alternativ heter A6 2.0 TDI Avant Multitronic og koster 494.000 kroner. Ja, Audien koster 21.000 kroner mindre. Men det skulle da også bare mangle. 2.0 TDI-motoren yter nemlig ikke mer enn 140 hestekrefter - 23 hestekrefter mindre enn BMW-motoren. Audi-motoren er også noe svakere, med sine 320 Nm.

Mercedes-Benz E 220 CDI T: 610.000 kr

Hva med Mercedes-Benz? Joda, som vanlig er dette merket høyt priset. En E 220 CDI koster hele 610.000 kroner - 95.000 kroner mer enn BMWs alternativ. Dette til tross for at Mercedes ikke har hentet ut mer enn 150 hestekrefter fra 220 CDI-motoren. Når det kommer til dreiemoment er imidlertid 2,1-literen like sterk som BMW-motoren, med sine 340 Nm.

Saab 9-5 og Volvo V70

Vis mer


Noen vil sikkert hevde at vi også burde ha tatt med Volvo V70. Men denne bilen er etter vårt syn verken stor eller eksklusiv nok til å måle seg med dette tyske trekløveret. Saab 9-5 er nesten like stor, men er etter vårt syn en utdatert bil som ikke har noe i dette selskapet å gjøre.

Dermed står vi altså tilbake med kun to konkurrenter; Audi A6 2.0 TDI Multitronic og Mercedes-Benz E 220 CDI. Hvilken bør du velge?

E-klasse: Komfortvinneren

Vel, det avhenger av dine preferanser. Hvis komfort er av avgjørende viktighet velger du E-klasse. Sammenlignet med denne oppleves 5-serie nærmest som ukomfortabel. Valget av E-klasse forutsetter imidlertid at man ofrer sportslige kjøreegenskaper og i tillegg er villig til å betale nesten 100.000 kroner for den økte komforten.

5-serie: Mest kjøreglede

Hvis sportslige egenskaper og kjøreglede står i høysetet er det heller ingen tvil om hvilken bil du bør velge. I denne idrettsgrenen står 5-serie øverst på pallen. 5-serie har i tillegg den fineste motoren.

A6: Det beste kompromisset

Vis mer


Likevel er det også denne gangen en Audi som ender opp som vårt valg. Ja, motoren er svakere og bråker mer enn BMW-motoren. Audien har heller ingen fullverdig automatkasse, men en trinnløs CVT-kasse. Og den er forhjulsdrevet.

Men - Audi A6 er den største og nyeste bilen. I motsetning til BMWen leveres den med tre års nybilgaranti og den kan skilte med et herlig interiør. Hovedargumentet for A6 er imidlertid det faktum at den fremstår som det beste kompromisset. A6 er ikke like komfortabel som E-klasse, men den er langt mer komfortabel enn 5-serie. Den leverer ikke like mye kjøreglede som 5-serie, men den er langt morsommere å kjøre enn E-klasse. Audi A6 leverer dermed i både pose og sekk. Når bilen i tillegg er den rimeligste av dagens duellanter ender den opp med vårt favoritt-stempel.

  • Du finner tekniske data og en utstyrsoversikt her.
  • Store bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale første gang vi testet stasjonsvognutgaven av 5-serie.
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder