Konklusjon og konkurrenter

Etter å ha kjørt nye S-klasse er vi overbevist om at dette er noe av det beste man kan kjøre i dag. Imidlertid finnes det konkurrenter som også er noe av det beste man kan kjøre - og de har en tendens til å være rimeligere i pris.

Vis mer


Hvis vi ser bort fra ekstrautstyret vår testbil hadde, er prisen på en standard men riktig velutstyrt S 350 allikevel temmelig stiv: 1.185.000 kroner.

Dyr referanse

Vi presenterte nyheten om siste generasjon S-klasse i juni i fjor og siden den gang hadde spenningen bygget seg opp: Kunne nykommeren nok en gang bli den teknologiske og komfortmessige referansen i et segment hvor listen er blitt lagt stadig høyere de siste årene? Etter den første testen kan vi si at svaret utvilsomt er ja, samtidig som vi ikke kan snakke om noe kjempegap mellom S-klasse og de nærmeste konkurrentene. I mellomtiden har prisnivået fulgt utviklingen og, som vi har sett ovenfor, Mercedes lever dessverre også på det området opp til sitt rykte med stor selvfølge. I luksusklassen har ingen andre biler en så høy innstegspris. Vi har vurdert de følgende:

Vis mer


Audi A8


En Audi A8 3,2 Tiptronic Quattro med prislapp 987.000 kroner koster så å si 200.000 kroner mindre enn S 350. Vel å merke har den lavere effekt (260 hester) og dreiemoment og den er ikke fullt så oppdatert utstyrsmessig. Allikevel fremstår prisforskjellen som overdreven, og Audi kan skilte med drift på alle fire hjul samtidig som bilen er lettere og effekt-handicapet dermed har begrensede konsekvenser. For øvrig kan man for omtrent samme prisen som det S 350 koster, få en Audi A8 med V8-motor og 280 hestekrefter - pris for en A8 3.7 V8 Tiptronic Quattro: 1.174.000 kroner.

Vis mer


BMW 7-serie

Mercedes' erkerival er selvfølgelig BMWs 7-serie, som har fått en generell oppgradering for ikke lenge siden. Tradisjonelt har denne bilen ord på seg for å være mere kjøreglad enn Mercedes, men det er ikke nødvendigvis lenger tilfellet etter generasjonsskiftet. Imidlertid er utvilsomt prislappen hyggeligere også her: En 730 iA med en marginalt svakere rekkesekser (258 hester), koster 978.000 kroner og til samme pris som S 350 kan også BMW tilby en V8-motor og over 300 hestekrefter (740 iA: 1.170.000 kroner).

Volkswagen, Jaguar, Lexus...

Vis mer


Verken Lexus LS eller Jaguar XJ6 / XJ8 kan sies å være aktuelle lenger i forhold til den siste S-klassen. Lexus kommer om kort tid med en helt ny og spennende konkurrent, og når det gjelder Jaguar er det ikke tilstrekkelig å kunne skilte med noen flere hestekrefter til omtrent samme pris (1.177.000 kroner for en XJ8 4,2 V8 Executive med 298 hester). VW Phaeton er heller ikke helt relevant lenger; enten er den konkurransedyktig på pris, men motorsvak - eller konkurransedyktig på motor men for dyr...

Konklusjonen blir dermed lite original: Man skal være svært "hektet" på Mercedes-stjernen for å kjøpe S-klassen fremfor en av de to tyske hovedkonkurrentene når man ser den betydelige prisforskjellen i Mercedes' disfavør - og selv om S-klassen utvilsomt idag er det mest avanserte produktet i klassen.

Pris og data om S350 finner du her.

Store bilder finner du her.