Konklusjon og konkurrenter

Prius har hele tiden vært et spennende alternativ til mer ordinære familiebiler. Med de nyeste oppgraderingene fremstår Prius som enda mer konkurransedyktig.

Vis mer


Toyota Prius har en innstegspris på 284.000 kroner. For denne summen får man en rask, lettkjørt og uvanlig drivstoffgjerrig bil. Med et blandet forbruk på bare 0,43 liter per mil er Prius vennlig mot både miljø og lommebok.

Takhøyden i baksetene er riktignok noe begrenset, men benplassen er imponerende og på høyde med den de beste mellomklasse-stasjonsvognene kan tilby. Bilen har haugevis av oppbevaringsrom og koppholdere og etter oppgraderingen kan Prius i tillegg skilte med fine, trygge og forutsigbare kjøreegenskaper og et ganske trivelig interiør.

Prius Executive Business: 300.000 kr

Vis mer


Grunnutgaven kan blant annet skilte med trinnløs girkasse, ESP, elektronisk og rattbetjent klimaanlegg, seks kollisjonsputer, en avansert kjørecomputer, elektriske vindusheiser rund baut og aluminiumsfelger. Bilen mangler imidlertid radio, og vi vil derfor anbefale å satse på neste utstyrsnivå - Executive Business. Denne utstyrsvarianten koster 300.000 kroner og kan foruten rattbetjent radio og tåkelykter også skilte med godsaker som fartsholder og nøkkelfri adgang og start.

Vårt testeksemplar var i tillegg utrustet med skjermbetjent navigasjon og parkeringsassistent, noe som koster 20.000 kroner som ekstrautstyr.

Overraskende rimelig

Vis mer


320.000 kroner for en såpass stor og rikelig utrustet bil er ingen upris. Når bilen i tillegg kan skilte med en så avansert og drivstoffgjerrig kraftkilde, fremstår prisen faktisk som overraskende lav. Med tanke på hvilken produsent som står bak bør i tillegg risikoen for tekniske problemer være lav, avansert teknologi til tross.

Et godt kjøp

Det markedsføres for tiden ingen andre hybridbiler i Norge og Prius har dermed ingen opplagte konkurrenter. Bilen må imidlertid finne seg i å bli holdt opp i mot normale familie-stasjonsvogner.

Vis mer


Selv om Prius ikke kan skilte med et like stort lasterom som en Passat, en Vectra eller en Avensis, mener vi imidlertid bilen står seg godt også når den sammenlignes med konvensjonelle modeller. En mellomklasse-stasjonsvogn med automatgir, tilsvarende ytelser og et like høyt utstyrsnivå vil nemlig fort komme opp i 350.000 til 400.000 kroner.

Vår konklusjon blir dermed at Toyota Prius fremstår som et svært godt kjøp.

  • Du finner tekniske data og en utstyrsoversikt her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder