Konklusjon og konkurrenter

Med en startpris på 650.000 kroner er XC90 dyr, men konkurransedyktig – og vil du ha mer effekt koster det.

Vis mer


Vår testbil var en syvseters utgave med utstyrsnivå Summum som starter på 697.000 kroner pluss 21.000 kroner for automatgir. Billigste XC90 med dieselmotor er en femseter med manuell girkasse som starter på 651.000 kroner.

Like og ulike

Volvo XC90 og BMW X5 skiller seg ut ved at de har terrengbilens form, men mangler evner i terrenget. Begge mangler lavgir, og ingen av dem er bygget på en måte som gir redusert fare for skader ved terrengkjøring. Likevel er disse på en måte ytterpunktene i klassen ved at Volvoen er spesielt komfortabel mens BMWen er spesielt sportslig.

BMW X5 leveres kun med en treliters dieselmotor som yter 218 hestekrefter og 500 Nm. Det gir den et klart kraftovertak på Volvoen. Bilene skiller seg også fra hverandre ved at Volvoen er større og kan leveres med tre seterader. BMW XC 3.0 D med automatgir koster fra 824.000 kroner.

En annen dyr konkurrent med kun to seterader er nye Mercedes-Benz ML 280 CDI som starter på 789.000 kroner. Med sin treliters V6-diesel som yter 190 hestekrefter og 440 Nm er den sprekere enn XC90. Den samme V6-motoren kommer også i en 218-hestekrefters versjon som starter på 851.000 kroner. Den sterkeste versjonen dukker også opp i nye Jeep Grand Cherokee som er gunstigere priset med en startpris på 749.000 kroner.

Mest spennende av konkurrentene med to seterader er Volkswagen Touareg. Etter en prisreduksjon tidligere i år er prisen på nivå med XC90. For 677.000 får du en Touareg med en 2,5-liters rekkefemmer som yter 174 hestekrefter og 400 Nm. Den er ikke fullt så kvikk fra stillestående som XC90, men selv om den er bygget nesten som en terrengbil fullt ut er den stivere og oppleves som sportsligere enn XC90. Touareg tilbyr også to andre dieselmotorer, en treliters V6-motor og en heftig femliters V10.

Tre seterader

Nissan Pathfinder, Toyota Land Cruiser, Land Rover Discovery og Mitsubishi Pajero kan alle fire leveres med tre seterader. Alle disse er klart i terrengbildelen av SUV-klassen. Nærmest XC90 i komfort er Land Rover Discovery med en fin V6-diesel på 190 hestekrefter og 440 Nm. Discovery er dyrest i den gjengen her, og begynner på 736.000 kroner.

Nissan Pathfinder er en relativt ny bil som har omtrent samme ytelser som XC90, men den er ikke like komfortabel. Prisen er litt lavere med en startpris på 640.000 kroner. Mitsubishi Pajero leveres med to motoralternativer, en 2,5-liter og en 3,2-liter, begge firesylindrede og litt trøtte. Den billigste starter så lavt som 520.000 kroner med manuell girkasse, mens den største koster fra 726.000 kroner. Selv 3,2-literen sliter med å holde følge med XC90.

I Toyota Land Cruiser er tredje seterad godkjent for tre personer, og bilen er dermed en åtteseter. Toyota stiller med en firesylindret treliter som yter 166 hestekrefter og 410 Nm. Den begynner som XC90 på rundt 650.000 kroner.

Konklusjon

Vis mer


Vi mener hovedkonkurrentene er Volkswagen Touareg og Toyota Land Cruiser. De følger hverandre i pris, men har en del forskjellige egenskaper. En slags fasit for kabalen blir at kombinasjonen tre seterader og komfort gjør XC90 fornuftig, og hvis du trenger litt tøffere egenskaper i terreng eller høy tilhengervekt er det en av de to andre som er det beste valget.

Store bilder av Volvo XC90 D5.

Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder