Konklusjon og konkurrenter

294.000 kroner for en så heftig motorisert og så velkjørende bil som Golf GT er rett og slett svært billig. Konkurrentene er sjanseløse.

Vis mer


Golf GT er en fullverdig kompaktklassebil med familiebilpotensiale, har et flott interiør og leverer en høy kvalitetsopplevelse. I tillegg har bilen en fantastisk motor, imponerende ytelser, lavt forbruk og herlige kjøreegenskaper. De sportslige egenskapene går selvsagt på bekostning av komfort, men Golf GT er ikke stivere enn at svært mange vil kunne leve med bilen også i hverdagen.

87.000 kroner billigere enn GTI

Femdørsutgaven av Golf GT TSI koster 294.000 kroner, noe som betyr at den er hele 87.000 kroner billigere enn en femdørs GTI (381.000 kr). Hvordan kan det ha seg at prisforskjellen er så stor?

En liten del av forklaringen er utstyrsnivået. Golf GTI er nemlig bedre utstyrt - blant annet får man Recaro-seter, elektronisk klimaanlegg og et utvidet stereoanlegg hvis man velger GTI. I tillegg kan GTI skilte med regnsensor, automatisk avblendbart bakspeil, følg-meg-hjem-lys, dekktrykksensor, tåkelys, et enda tøffere ratt samt midtarmlene og skiluke i baksetet.

Avgiftsgunstig GT-motor

Vis mer


Hovedforklaringen er imidlertid å finne i det norske avgiftssystemet. Golf GTI-motoren produserer blant annet 30 hestekrefter mer enn GT-motoren, noe som alene utløser rundt 35.000 kroner i avgifter. I tillegg er GTI-motoren en 2,0-liter, og utløser dermed 24.000 kroner mer i slagvolumavgift enn den avgiftsgunstige GT-motoren. Og fordi GTI i tillegg veier 65 kilo mer enn GT, påløper det ytterligere 4.000 kroner i vektavgift.

Samlet sett betaler altså GTI-kunden 63.000 kroner mer i avgifter enn GT-kunden, noe som betyr at prisforskjellen før effekt-, slagvolum- og vektavgift faktisk bare er 24.000 kroner. Er man bosatt i Norge er det imidlertid prisforskjellen på 87.000 kroner man må forholde seg til - og som fører til at Golf GT fremstår som svært prisgunstig.

Velutstyrt for 300.000 kroner

Vis mer


Vi har allerede nevnt at Golf GTI i motsetning til Golf GT kan skilte med elektronisk klimaanlegg. Golf GT er i stedet satt opp med en halvautomatisk variant. Oppgradering til full-elektronisk styring koster 4.000 kroner.

Bortsett fra fraværet av elektronisk klimaanlegg, er imidlertid GT en brukbart utstyrt bil. Integrert stereoanlegg, kjørecomputer og aluminiumsfelger er på plass, i likhet med skinntrukket ratt, girspakkule og håndbrekk. Sikkerheten ivaretas blant annet av ESP, 6 kollisjonsputer og aktive hodestøtter. Mot et pristillegg på beskjedne 1.800 kroner får man også regnsensor, automatisk avblendbart bakspeil og følg-meg-hjem-lys. Det betyr at man for ganske nøyaktig 300.000 kroner sitter med en svært godt ustyrt bil.

Opel Astra 2.0 Turbo

Vis mer


Den mest opplagte konkurrenten heter Opel Astra 2.0 Turbo og koster 302.000 kroner. Også Astra kan skilte med 170 hestekrefter og motoren produserer 250 newtonmeter. Det som imidlertid taler mot Astra er det lavere utstyrsnivået. Astra 2.0 Turbo mangler blant annet elektronisk klimaanlegg (4.450), stereoanlegg (3.950), elektriske vindusheiser i bakdørene (2.700) og kjørecomputer (1.750). For dette utstyret må man ut med rundt 13.000 kroner, noe som sender prisen opp til 315.000 kroner.

Astra: Tregere og dyrere

Vis mer


Hadde Astra 2.0 Turbo vært en bedre bil enn Golf GT kunne vi selvsagt ha vært villige til å se gjennom fingrene med en prisforskjell på 17.000 kroner. Men det er den ikke. Vi har riktignok ikke testet Astra 2.0 Turbo med 170 hestekrefter, men fra utenlandslanseringen husker vi at denne motoren ute i virkeligheten ikke oppleves som like sprek som Golf GT-motoren. Dette bekreftes også av de oppgitte akselerasjonstallene. Mens Golf GT skal klare 0 til 100 på 7,9 sekunder (og i praksis er enda raskere), trenger Astra 8,7 sekunder. Dette kan delvis forklares med at Astraen veier 1.385 kilo, 114 kilo mer enn Golf GT.

Mini Cooper S

Vis mer


Med utgangspunkt i et tak på rundt 300.000 kroner dukker det kun opp én annen konkurrent som kan måle seg med Golf GT når det kommer til effekt - Mini Cooper S. Mini-motoren produserer 170 hestekrefter, noe som sørger for at bilen klarer 0 til 100 på bare 7,2 sekunder. Mini har herlige og underholdende kjøreegenskaper, men er tross alt en langt mindre bil enn Golf. Mini har i tillegg kun to dører og kan dermed overhodet ikke kan gjøre nytte som familiebil.

Mini: Mindre og dyrere

I tillegg koster Mini Cooper S 286.000 kroner - med et elendig utstyrsnivå. Bare et manuelt klimaanlegg koster 11.000 kroner. Med et utstyrsnivå på linje med Golf GT vil prisen ende opp på langt over 300.000 kroner. Dermed blir det enda tydeligere hvor prisgunstig Golf GT faktisk er.

Toyota Corolla T-Sport

Vis mer


For å finne flere aktuelle konkurrenter må vi opp mot og forbi 350.000 kroner. Toyota Corolla T-Sport koster for eksempel 348.000 kroner. 192 hestekrefter og en forrykende turtallsmotor ja, men likevel tregere (8,4 sek) enn Golf GT. T-Sport-motoren kan heller ikke måle seg når det kommer til kraft (180 Nm/6.800 o/min) og kjøreegenskapene er ikke i samme divisjon som Golf GT.

Peugeot 307 2.0 16V XSI

Heller ikke Peugeot 307 2.0 16V XSI har noen sjanse mot Golf GT. 177 hestekrefter ja, men 8,8 sekunder til 100, en svakere motor og mindre friske kjøreegenskaper. Når bilen i tillegg koster 365.000 kroner, er den sjanseløs mot Golf GT.

Citroën C4 2.0i VTS

Vis mer


Det samme kan sies om Citroën C4 2.0i VTS, som har samme motor som nevnte 307. Verken kraftkilde eller kjøreegenskaper er i samme klasse som Golf GT og når prisen i tillegg er 369.000 kroner for en bil med tre dører, settes spikrene i VTS-kisten.

Konklusjon

Den som er på jakt etter friske ytelser og kjøreglede, kommer ikke utenom Golf GT. Golf GT TSI er en fullverdig kompaktklassebil med høy kvalitetsopplevelse, solide løsninger og god plass. En rå motor, solid hjuloppheng og herlige kjøreegenskaper resulterer i en høy grad av kjøreglede. Når prisen i tillegg er så lav som det den er, fremstår Golf GT som et røverkjøp.

  • Du finner tekniske data og en utstyrsoversikt her.
  • Store bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale første gang vi testet Golf V.
  • Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder