Konklusjon og konkurrenter

Det er først og fremst Mercedes-Benz E-klasse og 5-serie fra BMW som er konkurrenter til A6, og denne gangen er prisfordelen stor.

Vis mer


En tilsvarende sprek 5-serie starter 70.000 kroner over, og for en trøttere E-klasse må du opp 100.000 kroner i pris. Vår testbil starter på 466.000 kroner med sekstrinns manuell girkasse, vil du ha trinnløst automatgir må du belage deg på en startpris på 491.000 kroner. På toppen kommer ekstrautstyr som fort kan bli mye penger, for eksempel koster sportspakke og skinnseter fort opp i 50.000 kroner.

BMW 5-serie

Nærmest i både ytelser og pris er BMW 523 I Touring som koster fra 536.000 kroner uten automatgir, og fra 557.000 kroner med. Med manuell girkasse går den sekssylindrede BMWen omtrent som Audien fra 0-100 km/t, mens den effektive trinnløse girkassen gir Audien et overtak på automatgirfronten.

2,5-literen i 523 I yter 177 hestekrefter og leverer 230 Nm ved 3.500 o/min. Den er ikke like effektiv med drivstoffet som turbomotoren i Audi, og gjennomsnittsforbruket ligger betydelig over for automatgirversjonene. Audien klarer seg med 0,81 l/mil, mens BMWen krever 0,95 l/mil ved blandet kjøring. A6 er noen centimeter lengre enn 5-serie stasjonsvogn, og det gir seg først og fremst utslag i litt bedre bagasjeplass.

Mercedes-Benz E-klasse

I E-klasse har ikke Mercedes-Benz noe turboalternativ, men en 1,8-liter med kompressor gjør jobben i innstegsmodellen. Den leverer 163 hestekrefter og 240 Nm ved 3.000, og er ikke riktig kraftig nok til å kunne matche Audi og BMW. Den er godt over sekundet tregere fra 0-100 km/t i automatgirversjon, men legger seg mellom 5-serie og Audi i drivstofforbruk.

Prisen starter på 572.000 kroner, men da er automatgir inkludert. Mercedes-Benz har ikke noe alternativ i E-klasse før en treliter med 231 hestekrefter i E280, og den koster fra 785.000 kroner og er dermed uaktuell.

De finnes andre biler som kan godt kan møte A6, for eksempel er Opel Vectra en konkurrent på plass og Saab 9-5 en konkurrent når det gjelder gode ytelser fra turbomotorer. Begge disse er betydelig billigere, men Opelen vil ikke oppleves på langt nær like eksklusiv og Saaben sliter med at den er for gammel til tross for nylig ansiktsløftning.

Konklusjon

Vis mer


I denne klassen har Audi med 2.0 TFSI den klart gunstigste innstegsmodellen, og den oppleves ikke som en undermotorisert prisleder. Vi mener den er det beste kjøpet i denne klassen akkurat nå, og at den viktigste konkurrenten er samme bil med 2-liters dieselmotor som vil sørge for at det blir lengre mellom besøkene på bensinstasjonen. De koster omtrent det samme.

Store bilder av Audi A6 2.0 TFSI Avant.

Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder