Konklusjon og konkurrenter

Når det gjelder dieselversjonen av nye Grand Vitara kan vi bare bekrefte konklusjonen vår fra testen av bensinversjonen. Hovedkonkurrenten, RAV4, kjører bedre og er mer moderne men er mindre terrengbil og koster en god del mer. Suzuki har her tatt frem et meget attraktivt og konkurransedyktig produkt. Bare synd at vi fortsatt venter på ESP.

Vis mer
SUV på fjellet... Vis mer


Suzuki Grand Vitara DDiS i sin utførelse LTD koster 380.000 kroner i grunnpris (379.900 hvis vi skal være nøyaktige). Den har permanent firehjulsdrift og senterdifferensialsperre. Av utstyr inkludert kan nevnes aluminiumsfelger, elektrisk drevet takluke, automatisk klimaanlegg, skinnseter, elektriske vindushevere foran og bak samt oppvarmede el-speil, navigasjon, xenon-lys, lydanlegg med betjening fra rattet og konstantfartsholder.

Bra produkt

Svakhetene er de samme som vi har nevnt tidligere; heller ikke i dieselversjon er motoren best i klassen men den holder absolutt mål. Girkassen er tung å betjene og bilen generelt relativt tung å manøvrere - hvilket for enkelte kanskje er litt betryggende "virilt" for en SUV. Vi mener imidlertid at de sterke sidene langt på vei veier opp for de foregående punktene: Sprek design, god plassutnyttelse,

RAV4

Fremste konkurrent, fordi den er like ny og bestselgeren i markedet i forrige versjon, er Toyota RAV4. Den sammenlignbare versjonen med 136 hesters 2,2 liters dieselmotor er den velutstyrte 2,2 D-4D Executive. Den har en prislapp på 415.000 kroner, altså 35.000 høyere enn Grand Vitara. RAV4 har en noe sprekere dieselmotor, mer "personbil-aktige" kjøreegenskaper og et mer praktisk interiør. Den føles imidlertid noe trangere enn Grand Vitara og fremstår ikke som så "tøff" - på godt og vondt.

SUV i byen. Vis mer


Konkurransedyktig men...

Tatt i betraktning pris og utstyrsnivå er Suzukien helt klart mer konkurransedyktig. Når det gjelder fremkommelighet på vanskelig føre tyder også våre erfaringer på at Grand Vitara ligger hakket foran. Det må sies at RAV4 har antispinn/ESP (antiskrens) standard, og dette kan ikke slås av - hvilket kan være et handicap for fremkommelighet under vanskelige forhold. Grand Vitara på sin side, som på glatta kan komme brått med hekken, var overhodet ikke disponibel med dette viktige sikkerhetsutstyret som i kritiske situasjoner kan bidra til å forhindre alvorlige ulykker, og det må trekke ned. (Særlig tatt i betraktning at eksempelvis i et land som Belgia var bilen i topputførelse utstyrt med antiskrens). Bortsett fra dette punktet viser bilen seg imidlertid generelt konkurransedyktig i segmentet.

Vis mer


Nissan, Honda og de andre

Vi har av markedsmessige årsaker brukt Toyota som "Benchmark" eller referanse, men også Nissan X-Trail og Honda CR-V, modeller som drar litt på årene, er også produktmessig høyst aktuelle konkurrenter. Den førstnevnte koster i sin mest sammenlignbare utgave 401.000 kroner. Honda, som har en fabelaktig god dieselmotor og høyere komfort, priser seg imidlertid helt bort med sin prislapp på 448.000 kroner i Exeutive-utgave. Disse bilene blir dermed distansert når man ser på forholdet pris/ytelser. Som når det gjelder bensinversjonene vinner disse to modellene når det gjelder innvendig plass, uten at det dreier seg om noen utklassing. De har også mer overbevisende drivverk, men Grand Vitara kan igjen slå i bordet med låsbart senterdifferensial og lavgir.

Vis mer


En vinner med ESP

Det finnes andre kompakt-SUVer, men ingen som konkurrerer direkte med dagens testbil. Mitsubishi Outlander og Subaru Forester kommer ikke med dieselmotor. Hyundai og Kia med respektive modeller Tucson og Sportage kan bli aktuelle - vi venter imidlertid på de nye og sprekere dieselmotorene som er på vei. Dagens Land Rover Freelander er billigere men svak og utdatert - vi venter spent på den nært forestående etterfølgeren.

Ingen av konkurrentene kan dermed per dato oppvise et like godt forhold mellom pris og allround-ytelser og i så måte er dermed Grand Vitara en vinner på markedet. Et viktig forbehold, imidlertid: Vi må presisere at elektronisk stabilitetsprogram (ESP eller antiskrens) alltid må stå høyt på den sikkerhetsbevisste kundens sjekkliste. Vi håper dermed at Suzuki snarest mulig gir disse kundene muligheten til å krysse av.

  • Pris og spesifikasjoner
  • Store bilder finner du her!
  • Vi har tidligere omtalt plass og komfort i denne testen av Grand Vitara 2,0 16V LTD.