Konklusjon og konkurrenter

Honda Accord 2.2 i-CDTi Sport er en velkjørende og velutstyrt bil. Og sammenlignet med tilsvarende motoriserte konkurrenter er prisen absolutt godkjent. Inngangsbiletten er imidlertid dyr.

Vis mer


Med bensinmotor under panseret blir Accord rett og slett for dyr sammenlignet med konkurrentenes innstegsmodeller. Mens Accord starter på 322.000 kroner, kan mange konkurrenter friste med innstegspriser ned mot 250.000 kroner. Accord er riktignok velutstyrt, noe vi straks skal komme tilbake til, men det hjelper lite for de mange som har blitt nødt til å sette 300.000 kroner som øvre grense for nybilkjøpet.

Fra 355.000 kroner

Nå har Accord altså endelig fått en dieselmotor. Accord 2.2 i-CDTi har imidlertid det samme problemet som sitt bensindrikkende søsken. Med et slagvolum på 2,2 liter og 140 hestekrefter blir avgiftsbyrden tung. Fordi bilen i tillegg har svært mye utstyr, blir startprisen høy, nærmere bestemt 355.000 kroner. Som vi snart skal se er dette en pris som står seg godt mot rivaler med like heftige dieselmotorer. Men sammenlignet med konkurrentenes innstegsmodeller blir Accorden dyr. Både Mazda 6, Toyota Avensis og Volkswagen Passat kan leveres med mer moderate dieselmotorer, noe som gir innstegspriser rundt 300.000 kroner.

Mye utstyr

Vis mer


Som vi altså allerede har nevnt, er Accord en velutstyrt bil. Honda har bestemt seg for å begrense seg til kun to utstyrsnivåer, Sport og Executive. Selv innstegsnivået Sport omfatter godsaker som delskinn, alarm, regnsensor, automatisk nedblendbart bakspeil, elektrisk innfellbare sidespeil og rattbetjent fartsholder. Med slikt utstyr på plass er det nærmest en selvfølge at også integrert stereoanlegg og elektronisk klimaanlegg er på plass, noe det også er. Sistnevnte har to soner og radioen kan betjenes via rattknapper.

Fire stjerner

Accord Sport leveres også med 16-toms alufelger, skinntrukket ratt og girspakkule, rattbetjent kjørecomputer og belyste sminkespeil, mens sikkerheten blant annet ivaretas av ESP, 6 kollisjonsputer og dødvinkelsone i begge sidespeil. Accord fikk forøvrig fire stjerner da bilen ble kollisjonstestet hos Euro NCAP i 2003, noe som var et godt resultat den gangen. Summa summarum er Accord en godt utrustet bil.

Stasjonsvognen mest populær

Vis mer


I 2005 var nesten hver tredje bil som ble solgt i Norge en stasjonsvogn, mens mindre enn en av ti hadde bagasjelokk. Vi endte imidlertid opp med en sedan denne gangen, og tar derfor utgangspunkt i sedanpriser i det følgende. Den som er mest interessert i stasjonsvogn vil imidlertid også ha nytte av følgende analyse. Hos Honda er stasjonsvogn-tillegget 14.000 kroner, noe som betyr at stasjonsvognen koster 369.000 kroner. For konkurrentens vedkommende vil vi sette stasjonsvogn-prisen i parentes.

Volkswagen Passat

Vår mellomklasse-favoritt er for tiden Volkswagen Passat. Passat 2.0 TDI har en litt mindre motor enn Accord, men ganske like ytelser (140 hk/320 Nm). I høyeste utsytyrsnivå - Highline - koster Passat 365.000 kr (382.000), 10.000 kroner mer enn Accord. Passat Highline er kanskje ikke like sportslig som Accord, men er større, mer komfortabel og omtrent like velutstyrt.

Mazda 6

Vis mer


Mazda 6 2.0 MZR-CD Sport er en annen sterk mellomklassebil, som koster 371.000 kr (377.000), 16.000 kroner mer enn Accord. Mazda 6 er ganske nøyaktig like stor som Accord og har en fin 2,0-liters motor under panseret. Denne produserer 143 hestekrefter og voldsomme 360 newtonmeter.

Toyota Avensis

Storselgeren Toyota Avensis er nå tilgjengelig med en 2,2-liters dieselmotor. Denne yter 150 hestekrefter og 310 Nm. Avensis 2.2 D-4D Sol koster 383.000 kroner (390.000), 28.000 kroner mer enn Accord. Avensis er bare 463 centimeter lang og dermed noe kortere enn nenvte konkurrenter.

Skoda Superb

Når vi snakker om mellomklasse-sedaner kommer vi heller ikke utenom Skoda Superb 2.0 TDI. Denne har samme motor som Passat og koster 374.000 kroner i utstyrsnivå Elegance, 19.000 kroner mer enn Accord. Superb er hele 480 centimeter lang og kan blant annet skilte med en voldsom bakseteplass. Superb finnes ikke i stasjonsvogn-utgave.

Audi, BMW og Alfa Romeo

Vis mer


Bilene vi til nå har nevnt er relativt store mellomklassebiler fra folkelige merker. Hvis man imidlertid er villig til å klare seg med litt mindre bakseteplass og bagasjerom, skal man imidlertid være klar over at prisspranget over i premium-divisjonen ikke er spesielt stort.

For eksempel kan man bli eier av en Audi A4 2.0 TDI for 378.000 kroner (398.000) eller en BMW 320d for 396.000 kroner (425.000, legg merke til det stive stasjonsvogn-tillegget). Også nye Alfa Romeo 159 1.9 JTD er et alternativ fra premium-klassen og koster 390.000 kroner i utstyrsnivå Progression + (stv.pris foreløpig ukjent).

Alfa Romeo 159 er i motsetning til A4 og 3-serie omlag like stor som Accord. Ingen av de nevnte bilene kan imidlertertid friste med like mye utstyr som Accord. Med tilsvarende utstyrsnivå vil disse premium-bilene derfor bli en god del dyrere enn prisene som er oppgitt her.

Konklusjon

Vis mer


Honda Accord 2.2 i-CDTi Sport faller mellom mange stoler. For det første kan mange av konkurrentene tilby langt rimeligere innstegsmodeller. For det andre er bilen såpass dyr at avstanden til de mer eksklusive premiumbilene blir farlig liten.

Når man imidlertid tar utgangspunkt i konkurrenter med tilsvarende motorisering og utstyrsnivå, fremstår imidlertid Accord som relativt rimelig priset. Den som er på jakt etter sportslige kjøreegenskaper og en klasseledende dieselmotor gjør derfor lurt i å kikke nærmere på Accord, som også er blant de raskeste i sin klasse.

Hovedproblemet til Accord - og alle andre mellomklassebiler, for den sak skyld - er imidlertid at store, komfortable og eksklusive Passat lurer i bakgrunnen. Dessverre for Accord vil nok de fleste i likhet med oss oppleve Passat som en enda bedre allrounder.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale første gang vi testet Accord.
  • Her finner du mer Honda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder