Konklusjon og konkurrenter

Vi kan etter denne testen bekrefte at Alfa utvilsomt har sin plass bant konkurrenter som BMW og Audi. Men om produktet er på premium-nivå er prisen det også.

Vis mer
Vis mer


Alfa 159 - prislisten starter på 335.000 kroner med 1,8-liters bensinmotor på 140 hestekrefter og basis-utførelsen Progression. Vi kan imidlertid ikke anbefale å anskaffe grunnutførelsen Progression da det viktige sikkerhetsutstyret ESP (Antiskrens eller VDC, som Alfa kaller det), først er tilgjengelig fra utstyrsnivå Progression +. Progression + burde uansett vært basis-utførelsen i Norge; den har nemlig lyktespylere og med 159s spesielle lykter er disse (en dyse per lykt) absolutt nødvendige i norsk vintervær.

363.000

Vår testbil, 159 JTDm Distinctive, koster altså 363.000 kroner og er blant annet utstyrt med konstantfartsholder, to-sone klimaanlegg, aluminiumsfelger og radio/CD-styring på rattet. Ønsker man stasjonsvognversjonen, Sportwagon, stiger prisen til 383.000, eller et tillegg på 20.000 kroner. Ønsker man den ekstra kjøregleden den kraftigere 16-ventilers 150-hesters dieselen kan gi koster sedanen 410.000 kroner og stasjonsvognen 430.000.

Vis mer


I godt selskap

I dette prisområdet har man en god del celebert å velge i. Hvis vi ser på referansen når det gjelder kjøreglede, BMW, koster en 318d (122 hestekrefter og 280 newtonmeter)351.000 kroner. Den har imidlertid et lavere utstyrsnivå. Audi A4 er, som det ofte er tilfelle, rimeligere med 344.000 kroner for sin 1,9 TDI som yter 115 hestekrefter (285 newtonmeter). Jaguar X-type som tilbyr 131 hestekrefter og hele 330 newtonmeter fra sin 2,0-liters dieselmotor koster det samme som Alfaen. Volvo og Mercedes blir for dyre; begge har større motorer men tilsvarende ytelser og koster henholdsvis 398.000 kroner for en S60 D og 405.000 kroner for en C200 CDI.

Vis mer


Bare Alfa er Alfa

I en slik sammenheng er det klart at Alfa-kunden vil ha en spesiell motivasjon for å velge utenom merkene som er mer etablerte her i landet, og dermed ta en ikke ubetydelig risiko når det gjelder annenhåndsverdi - særlig når det som her dreier seg om en sedan. I så måte utviser han en viss "pionér-ånd" og velger å fremstå som annerledes. Da kan det være betryggende å konstatere at merket har gjort store fremskritt på så mange områder og at det er håp om at risikoen med tid og stunder reduseres samtidig som man har gleden av å kjøre i den bilen man virkelig hadde lyst på.

  • Pris og spesifikasjoner finner du her.
  • Store bilder finner du her.
  • Vi har tidligere omtalt plassforhold og interiør.Dette er en lenke til vår første og mer komplette test av Alfa 159.
  • Prøvekjøring av de sprekeste stasjonsvognversjonene kan du lese om her.