Konklusjon og konkurrenter

Hvis målet er en liten premium-stasjonsvogn med heftig motor og sivilisert oppførsel, er V50 T5 et aktuelt alternativ. Den som er på jakt etter kjøreglede må imidlertid se i retning Tyskland.

Vis mer
Vis mer


Sedanen Volvo S40 T5 starter i utgangspunktet på 503.000 kroner, mens stasjonsvognen V50 T5 koster 513.000 kroner, 10.000 kroner mer. Hvis man ønsker AWD-emblemer og drift på alle fire, stiger prisen med 21.000 til 534.000 kroner. Automatgir koster like mye som firehjulsdrift og dermed er vi oppe i 555.000 kroner.

Mye utstyr i Summum-pakken

For denne summen får man en bil med utstyrsnivå Kinetic. Hvis man er villig til å legge til ytterligere 37.000 kroner får man topputstyrsnivået Summum, som altså gir en prislapp på 592.000 kroner. Hva får man så for denne summen?

Jo, med unntak for navigasjon, telefon og nøkkelfri løsning får man det meste. Summum kan nemlig skilte med skinnseter, elektrisk regulerbart førersete med minnefunksjon, bixenon frontlykter, alarm og ryggesensor. Summum-kunden får også rattbetjent fartsholder, regnsensor, automatisk nedblendbart bakspeil, elektrisk innfellbare sidespeil med innstegsbelysning samt skinntrukket ratt og girspakkkule.

Rattbetjent stereoanlegg med CD-veksler, elektronisk klimaanlegg med to soner, kjørecomputer, tåkelys og 17-toms alufelger følger også med på kjøpet. Sikkerheten ivaretas blant annet av ESP, seks kollisjonsputer, aktive seter for å forhindre nakkesleng, beltestrammere i for- og bakseter samt sikkerhetsnett mellom bakseter og lasterom.

555.000 kroner

Vis mer


I sammenlignings-øyemed tar vi imidlertid utgangspunkt i den mer moderate V50 T5 Kinetic, som altså koster 555.000 kroner med firehjulsdrift og automatgir. Hvilke biler er det egentlig T5 utfordrer?

Audi, BMW og Mercedes-Benz

Jo, i første rekke møter V50 T5 tre tyskere; Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes-Benz C-klasse. Selvsagt finnes det en rekke andre bilprodusenter som leverer biler med heftige motorer i samme prisklasse, men ingen av dem kan tilby det samme som Volvo - nemlig stasjonsvogn-konfigurasjon, firehjulsdrift og automatgir. Saab 9-3 mangler for eksempel firehjulsdrift, mens Lexus mangler en stasjonsvognutgave av IS (og firehjulsdrift - i Europa). Mazda 6 MPS finnes heller ikke som stasjonsvogn, i likhet med harrybilen Subaru Impreza WRX STi. Den litt mindre harry Mitsubishi Lancer Evolution IX finnes riktignok som stasjonsvogn, men ikke i Norge.

Audi A4 2.0 TFSI quattro: 523.000 kr

Vis mer


Dermed står vi altså igjen med tre tyske biler. Det rimeligste alternativet er Audi A4 2.0 TFSI quattro Tiptronic. Denne bilen koster 523.000 kroner, 32.000 kroner mindre enn Volvoen. Med 200 hestekrefter og 280 Nm er ikke Audi-motoren like sterk som T5-kraftkilden, men 0 til 100 skal gå unna på 8,0 sekunder (T5 AWD aut: 7,6). Vi har stor sans for A4, som blant annet har ekte torsen-basert firehjulsdrift. Bilen er åtte centimeter lengre enn V50 og oppleves som noe romsligere. A4 kan i tillegg skilte med et noe lavere forbruk (0,95 l/mil) og mer spenstige kjøreegenskaper.

BMW 32ixiA: 592.000 kr

Vis mer


Klasselederen når det kommer til kjøreegenskaper heter imidlertid BMW 325xi. Med automatgir koster denne bilen 592.000 kroner, 37.000 kroner mer enn T5. Svakt utstyrsnivå og svak nybilgaranti trekker imidlertid ned, i likhet med lav takhøyde på andre seterad. Til gjengjeld kan 3-serie skilte med noe bedre benplass i baksetene og herlige kjøreegenskaper. Den selvpustende rekkesekseren har 2,5 liter slagvolum og produserer et lydbilde i en helt annen divisjon enn Volvo-motoren. Med 218 hestekrefter er den også jevnbyrdig når det kommer til effekt. Fraværet av turbo gir imidlertid et svakere dreiemoment - 250 Nm ved 2.750 o/min. I teorien er bilen også noe tregere enn T5, med 8,3 sekunder til hundre.

Mercedes-Benz C 280 T 4Matic: 690.000 kr

Vis mer


Mercedes-Benz C-klasse begynner å bli en gammel bil, både av alder og utseende. I tillegg mangler Mercedes-Benz en aktuell konkurrent i samme prisklasse. C 230 har nettopp fått en ny 2,5-liters V6-motor som yter 204 hestekrefter, men denne kan foreløpig ikke leveres i kombinasjon med firehjulsdrift. For å få firehjulsdrift må man dermed opp på C 280 T 4Matic, som koster 690.000 kroner - hele 135.000 kroner mer enn T5. Riktignok yter 3,0-literen 231 hestekrefter, men med en slik prislapp er Mercedes-Benz ute av leken i denne sammenligningen.

Konklusjon

Den som har rundt 600.000 kroner å legge i en liten, heftig motorisert mellomklasse-stasjonsvogn med firehjulsdrift og automatgir har altså tre alternativer. Den som prioriterer kjøreglede bør uten tvil velge BMW 3-serie. Denne bilens balanse og hjuloppheng produserer suverene og underholdende vegegenskaper.

Mest bil for pengene: Audi A4

Vis mer


BMWen er imidlertid dårlig garantert og relativt dyr. Den som er ute etter mest mulig bil for pengene bør derfor velge Audi A4. A4 er ikke like kjøreglad som 325xiA, men mer inspirerende enn Volvo V50 T5. Motoren vil oppleves som tilstrekkelig for de fleste, og takket være det beskjedne slagvolumet og de noe færre hestene slipper bilen greiere gjennom det norske avgiftssystemet. Dette kommer kunden til gode i form av lavere pris.

Ikke vinner på noe enkeltområde

Vis mer


Etter vårt syn er det lite som taler for å velge V50 T5 fremfor de to tyske rivalene. Riktignok er den silivisert og trygg, men det er også de to andre så lange man lar antiskrensprogrammet være innkoblet. Fordi T5 har problemer med skarpe ujevnheter, kan den heller ikke skryte av å være klassens komfortvinner. Ikke er den spesielt rimelig heller - i hvert fall ikke når den holdes opp mot A4.

V50 T5 er selvsagt ingen dårlig bil. Og vi har full forståelse for at mange føler seg tiltrukket av bilens design, interiør og generelle fremtoning. Men med utgangspunkt i forsøksvis objektive kritierier er ikke T5 klassens beste kjøp.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale første gang vi testet Volvo V50.
  • Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder