Konklusjon og konkurrenter

MX-5 med den lille motoren har i praksis ingen roadster-konkurrenter, og selv den dyreste utgaven som vi hadde til test er nesten uten konkurrenter.

Vis mer


Under 300.000 kroner er den eneste kabrioleten som er i nærheten av å levere tilsvarende doser kjøreglede Mini Cooper, men vi velger å konsentrere oss om roadstere og da er det ingen konkurrenter på markedet i dag.

For testbilen, som utstyrt med skinnseter, xenonlys og 17-tommers felger koster 383.900 kroner er det imidlertid dukket opp en overraskende konkurrent.

BMW Z4 2.0i

Og det er en budsjettutgave av BMWs roadster som faktisk er noen tusenlapper billigere enn MX-5 som kan gi Mazda konkurranse om kundene. Riktignok er BMWen rimelig skrapet for utstyr, for eksempel har den ikke klimaanlegg, men mange vil nok komme i en tvil mellom disse to bilene. 2-literen i Z4 yter 150 hestekrefter og er effektiv nok til at den tyngre BMWen ikke er mer enn noen tideler tregere på øvelsen 0-100 km/t.

BMWen virker litt kløktigere pakket enn Mazdaen, og til tross for at de er omtrent like store er bagasjerommet nær dobbelt så stort i Z4.

Stor prisforskjell

Nesten 90.000 kroner i prisforskjell er det mellom vårt testeksemplar og inngangsmodellen med 1,8-liter som yter 126 hestekrefter. Fra sikre kilder har vi at denne motoren gjør en svært god jobb, og da er det vanskelig å finne gode argumenter for den tøffest motoriserte. Fjerner vi tilleggsutstyret i toppmodellen er prisforskjellen fortsatt 60.000 kroner mellom disse to motoralternativene.

Konklusjon

Vis mer


Som budsjettroadster er MX-5 med den lille motoren kongen på haugen, men for testbilen er prislappen så høy at en tur til nærmeste BMW-forhandler er påkrevet for en egen vurdering.

I seg selv er MX-5 i stor grad blitt det MX-5 burde være, og Mazda har faktisk klart å forbedre bilen uten at prisen raser i været.

Store bilder av Mazda MX-5 2.0 Sport.

Her finner du mer Mazda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder