Konklusjon og konkurrenter

Honda Civic er en meget verdig etterfølger etter ur-Civic fra det tidlige syttitall. Den representerer det beste Honda-merket står for og den er i tillegg et godt kjøp i kompaktklassen til tross for det ikke helt optimale motorutvalget.

Vis mer


Hondas prislister er forbilledlig enkle å lese og å finne frem i. Foruten testbilene, begge i utstyrsnivå Sport, finnes en versjon Executive som har glasstak og navigasjonssystem (kun med 1,8-motoren), og en 1,8 Sport med halvautomatisk girkasse (i-shift). Og det er alt.

Velutstyrte

Når det gjelder testbilene er begge velutstyrte med blant annet følgende standardutstyr: lettmetallfelger, tåkelys, automatisk klimaanlegg, radio/CD, skinntrukket ratt som er justerbart i høyde og lengde, el-vinduer foran og bak, elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil, regnsensor. I tillegg er konstantfartsholder standard på 1,8. VSA, som er Hondas versjon av ESP (antiskrens) er standard på alle Civic-modellene, som også har seks kollisjonsputer. (Da dette temaet dukker opp med jevne mellomrom minner vi om at en sidekollisjonsgardin - som beskytter både foran og bak - skal regnes som én kollisjonspute). I tillegg kommer alarm, og sekstrinns girkasse er standard. Civic i denne grunnutførelsen er dermed svært godt utstyrt.

Vis mer


Ikke dyre

Som vanlig når vi oppgir priser må noen tusenlapper legges til for de "sure ekstrautgiftene" - minimum frakt og leveringsomkostninger. (Honda har forbilledlig regnet dem med på sine internettsider, men vi tar dem ikke med her for at sammenligningen skal være rettferdig).

  • Civic 1,4 Sport
  • koster 216.000 kroner og plasserer seg dermed gunstig i forhold til konkurrenter som Toyota Corolla, Citroën C4, Opel Astra, VW Golf, Ford Focus og Peugeot 307 for å nevne noen av de mest populære. Hondas handicap er den svake motoren, men utstyrsmessig hevder den seg meget bra. Kun Peugeot 307 1,4 XR er noe rimeligere men er en aldrende modell og er dårligere utstyrt. Opel og VW er adskillig dyrere men har også en god del mer motorkraft.

    Vis mer


  • Civic 1,8 Sport
  • har en prislapp på 261.550 kroner og fremstår også som konkurransedyktig overfor de samme konkurrentene som vi nevnte ovenfor. Med tilsvarende krefter under panseret og like mye utstyr blir de fleste konkurrentene en god del dyrere - uten å ha fordelen å være en helt nyutviklet bil, og også ofte med adskillig svakere motorer. Farligste konkurrent ser ut til å være den meget aktuelle Opel Astra 1,8 Cosmo som også kan skilte med 140 hestekrefter og som koster 248.000 kroner selv om noe utstyr må legges til for å nå Civics nivå.

    Konklusjon

    Honda stiller her med to sterke produkter i kompaktklassen. De begrenser seg per i dag til å tilby meget konkurransedyktige biler til kunder som vil ha femdørs kombikupé med bensinmotor, men de beviser at man kan være attraktivt original og funksjonell på samme tid uten å prise seg ut av markedet. Og at Civic dermed totalt sett tilhører de desidert mest attraktive bilene i klassen kan det ikke herske noen tvil om.

    Pris og spesifikasjoner

    Store bilder

    Utfyllende informasjon finner du her i lanseringsartikkelen.