Konklusjon og konkurrenter

Disse tre bilene er som nevnt forskjellige, og har litt forskjellige konkurrenter hver for seg. Innbyrdes er det ganske uproblematisk.

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Vektlegger du sportslige kjøreegenskaper, kan ofre litt komfort og trenger tre seterader er Q7 ett naturlig valg. Er komfort det viktigste er ML eller Discovery alternativene, der ML utelukkes hvis du trenger tre seterader og Discovery utelukkes hvis du er svært avhengig av motorkraft.

Mot røkla

Q7 har på sin side klare konkurrenter i BMW X5 og Porsche Cayenne, og kan riste av seg begge ved å tilby tre seterader. Cayenne kommer heller ikke med dieselmotor. X5 står foran et generasjonsskifte, og det gjør Q7 betydelig mer attraktiv.

ML har en spennende direkte konkurrent med samme motor, konsernfetter Jeep Cherokee. Den er omtrent på samme størrelse og starter 100.000 under i pris. Også Volkswagen Touareg likner mest på disse to; med V6-diesel starter den på 826.000 kroner.

Discovery trenger på grunn av høyere pris å forsvare seg mot biler som Toyota Landcruiser og Nissan Pathfinder - gode bruksbiler med terrengegenskaper som også tilbyr tre setereder. Forskjellen i komfort og plass er størst i forhold til Pathfinder, men den starter 180.000 kroner lavere i pris. Landcruiser ligger litt over 80.000 kroner lavere i startpris, men prisforskjellen utjevnes litt gjennom de forskjellige utstyrsvariantene. Toppmodellen av Landcruiser ligger rundt 765.000 kroner med dieselmotor.

Ekstrautstyr koster

Discovery er den eneste som har forskjellige utstyrnivåer, og fra enkleste til dyreste er spennet fra 736.000 kroner til 825.000 kroner - og fortsatt er det ekstrautstyr som kan få prisen til å stige betydelig. For ML og Q7 vil ekstrautstyrslisten ofte bikke over 200.000 kroner, og startprisene rundt 850.000 kroner er derfor ganske misvisende.

Konklusjon

Det er ikke tvil om at Q7 skuffer, den svikter forventingene vi hadde til innvendig plass og til komfort. I dette selskapet fremstår ML som den kanskje beste allrounderen der veiegenskapene for de fleste mer enn oppveier for at den ikke fullt ut duger i terrenget.

Den store overraskelsen er at Discovery er i spissen på områder som komfort, men i og med at kjøreegenskapene på vei må vektlegges betydelig mer enn evnen til å klatre fjellvegger, er det først og fremst den lavere prisen som gjør at den i våre øyne er et vel så godt kjøp som ML.

  • Store bilder av alle tre.
  • Store bilder av Audi Q7.
  • Store bilder av Land Rover Discovery.
  • Store bilder av Mercedes-Benz ML.