Konklusjon og konkurrenter

Mazda 6 MPS går utenpå sine konkurrenter både når det kommer til sikkerhet og utstyr - og er dermed vår nye klassefavoritt.

Vis mer


Mazda 6 MPS koster 609.000 kroner. For denne pengesummen får man en mellomklassebil med god bakseteplass, et pent interiør, en herlig motor, heftige ytelser og flotte kjøreegenskaper.

Masse utstyr

I tillegg får man mye utstyr med på kjøpet. Mazda 6 MPS leveres med skinnseter, elektrisk justerbart førersete med minnefunksjon, xenonlykter, alarm, metallic lakk og 18-toms alufelger. Blant det rikholdige standardutstyret er også et rattbetjent Bose stereoanlegg med CD-skifter, elektronisk klimaanlegg, rattbetjent fartsholder, kjørecomputer, tåkelys samt skinntrukket girspakkule og ratt. Sikkerheten ivaretas blant annet av ESP, seks kollisjonsputer og aktive hodestøtter. Om ønskelig kan fremre passasjerkollisjonspute kobles ut, slik at barneseter kan plasseres foran.

Konkurrenter uten ESP

Vis mer


Med et slikt utstyrs- og sikkerhetsnivå kjører Mazda 6 MPS i ring rundt sine to japanske konkurrenter. For eksempel kan verken Mitsubishi Lancer Evolution IX (603.000 kr) eller Subaru Impreza WRX STi (634.000 kr) skilte med ESP, som er helt essensielt sikkerhetsutstyr, ikke minst i denne typen biler. Og mens MPS kan skilte med seks kollisjonsputer, sikres passasjerene i de to konkurrentene kun med to puter.

Mindre utstyr i konkurrentene

Verken Lancer eller Impreza har skinnseter eller elektrisk justering av førersetet, og begge mangler både fartsholder og alarm. Velger du en av de to konkurrentene må du klare deg uten CD-skifter, multifunksjonsratt, kjørecomputer, dybdejusterbart ratt, ja til og med setevarme. Velger du Lancer må du i tillegg klare deg uten elektronisk klimaanlegg og radio.

Mazda 6 MPS størst og mest komfortabel

Vis mer


Vi har allerede nevnt at Lancer og Impreza har et relativt glorete oppsyn. Heller ikke interiørene er noe å skryte av. Disse minner om koreanske biler fra slutten av 90-tallet. I det daglige er det også et viktig poeng at MPS oppleves som langt mer komfortabel enn de mer ekstreme konkurrentene. Sist, men ikke minst, er Lancer (449 x 177 cm) og Impreza (447 x 174) mindre enn Mazda 6 MPS (477 x 178).

Enda raskere og enda råere

I rettferdighetens navn skal det selvsagt nevnes at både Lancer og Impreza har enda friskere motorer enn MPS. De to rivalene kan begge skilte med 280 hestekrefter og klarer 0 til 100 på henholdsvis 5,7 (Lancer) og 5,4 sekunder (Impreza). Lancer kan i tillegg skilte med fem år nybilgaranti. De to bilene har også mer avanserte firehjulsdrift-systemer enn MPS, og tildels betydelig råere kjøreegenskaper - på godt og vondt. Hvis målet er mest mulig fart og råest mulig kjøreegenskaper, fremstår Impreza som det beste valget, etterfulgt av Lancer.

Konklusjon 1

Vis mer


På alle andre områder fremstår imidlertid Mazda 6 MPS som en klar vinner. Den har et utseende mange vil like og enda flere kan leve med, den har et elegant og lekkert interiør og den har masse utstyr. Takket være ESP og 6 kollisjonsputer er både den aktive og passive sikkerheten langt bedre ivaretatt enn i konkurrentene.

Selv om bakseteryggen ikke kan felles ned fungerer bilen overraskende godt i hverdagen og motoren leverer krefter som vil oppleves som mer enn tilstrekkelig for de aller, aller fleste. Også kjøreegenskapene er sportslige nok til at de fleste vil kjenne ektefølt kjøreglede. Mazda 6 MPS fremstår derfor som vår klare klassefavoritt.

Premium-konkurrenter

Den som vurderer en Mazda 6 MPS skal imidlertid være klar over at man er oppe i en prisklasse der man nærmer seg flotte, tyske premium-biler. For eksempel BMW 330xi (258 hk, 0-100 på 6,6), som koster 693.000 kroner, 90.000 kroner mer enn MPS. Audi A4 3.2 FSI quattro (255 hk, 0-100 på 6,4) befinner seg i samme prisklasse og koster 689.000 kroner, 86.000 kroner mer enn MPS. Disse bilmodellene kan mot et pristillegg på rundt 20.000 kroner også leveres som stasjonsvogner, i motsetning til Mazda 6 MPS.

Volkswagen Passat

Vis mer


Også Mazda 6-konkurrenten Volkswagen Passat er tilgjengelig med en stor sekssylindret motor. Passat 3.2 V6 FSI DSG (250 hk, 0-100 på 6,9) koster 661.000 kroner som sedan, 58.000 kroner mer enn MPS. I denne prisen følger en effektiv, halvautomatisk girkasse med på kjøpet. Stasjonsvogn-utgaven koster 679.000 kroner.

Konklusjon 2

Ved første øyekast kan det altså se ut som om Mazda 6 MPS-prisen er farlig nær premium-modellene 3-serie og A4 med store, sekssylindrede motorer. Men ved nærmere ettersyn vil man finne ut at den reelle prisdifferansen er langt større. Med tilsvarende utstyrsnivå som Mazda 6 MPS, vil 330xi og A4 3.2 FSI quattro koste godt over 750.000 kroner. Dermed er den reelle prisdifferansen rundt 150.000 kroner.

Vis mer


Med skinnseter, elektrisk justerbart førersete, alarm, metallic lakk, xenonlykter og CD-skifter vil også Passat passere 700.000 med god margin. Dermed fremstår Mazda 6 MPS prismessig som konkurransedyktig også stilt overfor tyske modeller med tilsvarende ytelser.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store bilder av Mazda 6 MPS finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale da vi testet den ansiktløftede Mazda 6 2.0 Touring.
  • Her finner du mer Mazda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder